Black Friday na český způsob

03.12.2019

Ve Spojených státech je po svátku Díkůvzdání zvykem vyrazit do obchodů na nákupy. Obchodníci se toho pokouší využít marketingovou akcí Black Friday, kdy se výrazně zvyšují tržby. Obrazně řečeno můžeme říci, že je snahou obchodníků dostat zisky ze záporných červených čísel do kladných černých čísel. Popularita Black Friday se postupně rozšířila za hranice Spojených států a dorazila i do České republiky.

České pojetí Black Friday se výrazně liší od amerického. Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho celý listopad a mnohdy deklarují, že levnější ceny až do Vánoc již nebudou. Odlišností, na které si v České republice musíme dát pozor, je však daleko víc. První analýzy letošního Black Friday nám dokonce naznačují, že byl plný podvodů.


Na dané téma si můžete poslechnout více v podcastu:


 

Podle projektu Hlídačshopů.cz, který monitoruje největší české e-shopy, se mnohé produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Jedná se tedy o ceny zcela fiktivní, které slouží k vytvoření vysokých procentuálních slev. Jinými slovy obchody fiktivně navyšují své původní ceny, aby vzápětí mohly ohromit své zákazníky výrazným cenovým rozdílem.

 

Největší prodejci na internetu se letos chovali seriózně. E-shopy Alza a Mall zdražily v rámci Black Friday pouze jednotky produktů. E-shop CZC dokonce neměl ani jeden takový prohřešek. Naopak e-shop T.S.Bohemia během Black Friday fiktivně navýšil původní cenu u 653 produktů. Společnost Mountfield zas měla o Black Friday v akci 163 produktů s průměrnou slevou 63 procent. Ve skutečnosti však slevy dosáhly v průměru pouze úrovně 26 procent.

 

Dalším prohřeškem obchodníků je, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. Rovněž jsou známé případy, kdy časově omezené výhodné nabídky jsou po ukončení Black Friday výhodnější než v jeho průběhu.


Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!

Zaujal Vás tento článek? Jste investor?

Nechte nám na sebe spojení, ozveme se Vám zpět.


Četl/a jsem Zásady ochrany osobních údajů a uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za podmínek v něm uvedených.



"Lidé by při nákupech neměli sledovat výši slev, které jsou mnohdy zavádějící. Spíše by se měli orientovat podle koncových cen. Ty je vhodné srovnávat na internetu s dalšími nabídkami u jiných obchodníků."

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS

Mohlo by vás také zajímat

Počet živě narozených překonal počet zemřelých

12.12.2019

Na konci třetího čtvrtletí letošního roku měla Česká republika...

Saudi Aramco se blíží k hodnotě 2 bilionů dolarů

11.12.2019

S nejziskovější společností na světě se začalo obchodovat...

Inflace se dostala mimo toleranční pásmo

10.12.2019

Meziroční míra inflace v listopadu letošního roku vzrostla...

BHS
Získejte náskok ve světě investic
Děkujeme za Váš zájem. Zajímavé novinky ze světa investic Vám dorazí na email.
Do té doby můžete informace získávat třeba sledováním našeho magazínu.

Četl/a jsem Zásady ochrany osobních údajů a uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za podmínek v něm uvedených.

Ozvěte se
+420 255 710 710 +420 255 710 710