investice.cz /magazín
Vaše investiční příležitosti
Víc než na termíňáku

Ranní zpravodaj: Index S&P 500 ztratil necelých 0,5 %

26.04.2024
S&P500akcieburzadow jonesnasdaqusa

Toyota investuje 1,4 miliardy USD do druhého závodu na elektromobily v USA

26.04.2024
autoinvesticetoyotausa

Těžebním firmám Chevron a ExxonMobil kvůli levnějšímu plynu klesl zisk

26.04.2024
plynropatržbyusa

Ranní zpravodaj: Hlavní akciové indexy se ve středu příliš nepohnuly

25.04.2024
S&P500akcieburzadow jonesnasdaqusa

JD.Com

17.07.2023

Společnost JD patří mezi největší maloobchodní online prodejce v ČLR.

O společnosti

JD.com, Inc. (dále jen „JD“) také známá pod názvy Jingdong, Joybuy, nebo 360 buy je čínská společnost dominantně zaměřená na e-commerce s centrálou v hlavním městě Čínské lidové republiky (ČLR) - Pekingu. Společnost patří mezi největší maloobchodní online prodejce v ČLR. JD je online přeprodejcem zboží a se silně rozvinutou logistickou infrastrukturou poskytuje klientům komplexní služby, jež maximalizují požitek z nakupování. Společnost nabízí širokou škálu kategorií výrobků, včetně elektroniky, domácích spotřebičů a dalších kategorií běžného zboží. Ke konci roku 2022 JD evidovala více než 45 000 dodavatelů se kterými spolupracuje a buduje silné vztahy. Spolehlivé a rychlé doručení zboží je velmi důležité, a proto společnost tyto služby z většiny poskytuje sama. Díky vysoké návštěvnosti a popularitě aplikací a webových stránek JD, společnost poskytuje marketingové služby třetím stranám za použití umělé inteligence pro efektivnější propagaci. Vstupem pro tyto algoritmy je velké množství dat, které JD v průběhu let naakumulovala a díky nímž má detailní porozumění chování čínského spotřebitele.

Kromě toho společnost tato data využívá i pro návrhy nových produktů, které jsou šité na míru poptávajícím skupinám zákazníků. Společnost investuje do špičkových technologií a umělé inteligence v oblasti doručování prostřednictvím dronů, autonomních technologií a robotů a disponuje největším systémem a infrastrukturou doručování pomocí dronů, na světě. Nedávno JD začala testovat robotické doručovací služby a doručování bez řidiče představením svého prvního autonomního nákladního vozidla. Podle slov představitelů společnosti, úspěch firmy a silné konkurenční postavení stojí na zákaznické spokojenosti, efektivitě provozu a neustálém technologickém rozvoji.

Na počátku, zakladatel společnosti Qiangdong Liu, spustil v lednu 2004 internetovou prodejní stránku a následně založil společnosti v Pekingu a Šanghaji, prostřednictvím nichž provozoval maloobchodní činnost online. Společnost se zprvu soustředila na prodej magnetových disků a postupem času začala rozšiřovat svůj sentiment o elektroniku, mobilní telefony, počítače apod. V listopadu 2006 Liu založil společnost Star Wave Investments Holdings Limited podle zákonů Britských Panenských ostrovů jako offshore holding. To vše za účelem usnadnění mezinárodního financování. Později změnil název tohoto subjektu na 360buy Jingdong Inc a v lednu 2014 byla společnost relokována na Kajmanské ostrovy jako osvobozená společnost registrovaná podle zákonů Kajmanských ostrovů a byla přejmenována na JD.com, Inc.

Následovalo založení dceřiných společnosti v Číně i mimo ni. Podle platných právních předpisů ČLR je zakázáno zahraničním subjektům vlastnit hlasovací podíl v čínských korporacích. Z tohoto důvodu je tradiční investice do akcií těchto firem nezákonná. Existuje ovšem způsob, kterým investoři úspěšně obcházejí toto pravidlo, a to již velmi dlouhou dobu. Přes tzv. ADRs (american depositary receipts) si mohou investoři i mimo ČLR nárokovat část zisků společnosti, ovšem bez jakýchkoliv hlasovacích práv. Jedna akcie depozitního certifikátu (ticker JD) odpovídá 2 podkladovým akciím 9618, obchodovaných na Hong Kongské burze.

Předmět prodeje JD

JD neustále rozšiřuje svoje portfolio nabízených produktů a přizpůsobuje se trendům v poptávce zákazníků. Mezi hlavní kategorie spadají následující produkty: domácí spotřebiče, mobilní telefony, počítače a související elektronika, nábytek, zboží do domácností, oblečení, kosmetika, automobily a související zboží, potraviny, léky a zdravotnické pomůcky apod. Mobilní aplikace se těší neutuchající popularitě a přes 90 % objednávek společnosti bylo registrováno prostřednictvím mobilních aplikací v roce 2022.

Hlavní dceřiné společnosti

JD Logistics je interně vyvinutým lídrem v oblasti technologických dodavatelských řetězců a logistiky. Společnost poskytuje plné spektrum dodavatelských a vysoce kvalitních logistických služeb za využití nejmodernějších technologií přepravy. JD v roce 2007 udělala rozhodnutí na základě něhož vybudovala celostátní fulfillmentovou infrastrukturu napříč celou ČLR. Ke konci roku 2022 se tato infrastruktura nacházela téměř ve všech krajích a okresech v ČLR a tvořila síť více než 1 500 skladů, ve kterých pracovalo na 362 170 pracovníků. Rychlá a spolehlivá dostupnost v kombinaci s gigantickou sítí skladů a zaměstnanců vytváří pozitivní zážitek pro zákazníky a zvyšuje loajalitu k firmě. JD logistics v průběhu let akvírovala několik obdobných čínských společností v oblasti logistiky, čímž se rozšířila její působnost a know-how. 

JD Health patří k největším online lékárnám v ČLR a má vlastní upsané akcie na Hong Kongské burze cenných papírů. Společnost je také průkopníkem digitalizace a transformace zdravotnictví. V posledních několika letech buduje společnost JD Health komplexní ekosystém "internet + zdravotnictví", který zákazníkům poskytuje farmaceutické a zdravotnické produkty a internetové zdravotnické služby. V roce 2022 společnost zaznamenala v průměru 300 000 interakcí za den v rámci platformy JD Health.

JD Property je platforma pro správu infrastruktury, integrovaných služeb pro vývoj moderních technologií infrastruktury, podporu JD Logistics a třetích stran. JD Industrials je poskytovatel průmyslových dodavatelských služeb. Jiangsu Five Star je lídrem v oine prodeji domácích spotřebičů a spotřební elektroniky v ČLR a je již 100% akvírovaná JD. Dada je vedoucí platforma doručování zboží na požádání, kterou využívají jak obchodníci tak i podnikatelé.

JD Industrials je poskytovatel průmyslových dodavatelských služeb. Jiangsu Five Star je lídrem v offline prodeji domácích spotřebičů a spotřební elektroniky v ČLR a je již 100% akvírovaná JD. Dada je vedoucí platforma doručování zboží na požádání, kterou využívají jak obchodníci tak i podnikatelé.

Růst odvětví e-commerce v ČLR

V posledním desetiletí se trh elektronického obchodování vyvinul z jednoduchého konceptu kamenných obchodů ve složitý nákupní ekosystém. Mnoho firem z online i oine maloobchodu přechází na vícekanálové strategie a neustále přetváří způsob nakupování online. Očekávání rychle rostou s tím, jak zákazníci objevují větší pohodlí na všech úrovních – ať už jde o přizpůsobení produktů, vyhledávání optimalizované pro mobilní zařízení, rychlé procesy pokladny nebo bezproblémové doručení. V roce 2021 vzrostl podíl spotřebitelů, kteří v předchozích 12 měsících alespoň jednou nakoupili online, na 69 % v Číně. V rozvojových zemích je trh ve fázi dynamického růstu a konkurence mezi hráči v oblasti elektronického obchodu je mimořádně vysoká a nákladově náročná. Klíčoví čínští hráči na trhu, jako jsou Alibaba Group, JD a Pinduoduo společně přispívají ke komplexnímu ekosystému elektronického obchodu v Číně a stále více pronikají na další slibné asijské trhy, jako je Indonésie či Indie. Čínská populace je technicky zdatná a orientovaná na mobilní zařízení, a čínští giganti v oblasti elektronického obchodu proto neustále posouvají své technologie kupředu.

Diverzifikují doslova do všech oblastí, které přicházejí do styku s internetovým obchodem, od plateb až po logistiku. Současný vývoj v Číně bude do značné míry určovat globální elektronický obchod příštího desetiletí. Tržby v čínském odvětví e-commerce má podle odhadů Statista market insights růst složenou meziroční mírou 12,42 % do roku 2027. Odvětví má dosáhnout hodnoty 1 487 miliard USD v letošním roce a hodnoty 2 375 miliard USD v roce 2027. Nejvíce se mají na růstu odvětví podílet segmenty elektroniky, módy a zboží jako jsou hračky, DIY a hobby.

Očekávané znovuotevření Čínské ekonomiky by mělo podpořit sektor služeb

Ke konci roku 2022 Čína radikálně zmírnila pandemické restrikce a avizovala novou politickou agendu zaměřenou na ekonomický růst. Počet nákaz COVID zákonitě vystřelil a s koncem ledna letošního roku zhruba 80 % populace Číny prodělalo tento virus. Od posledního sjezdu čínské komunistické strany v říjnu 2022 se začala tamní monetární i fiskální politika výrazně zaměřovat na podporu podnikového prostředí. Čínská ekonomika se pomalu rozjíždí a Morgan Stanley předpovídá, že letos poroste o 5,7 % a to především v důsledku vyšší spotřebitelské aktivity.

Rozjezd ale bude pravděpodobně pomalejší a vládní stimulace může pokračovat zhruba do poloviny roku, dokud ekonomický růst nezačne být soběstačný. Ovšem podle Morgan Stanley letošní růst Číny pravděpodobně povedou hlavně sektory služeb a to turistika, doprava, pohostinství a stravování, nikoliv sektor výroby či průmyslu. Proč služby? To proto, že čínské pandemické restrikce měly největší negativní vliv právě na tento sektor. V současné době se ovšem spekuluje o potenciální nové vlně nákaz virem Covid, načež ceny čínských akcií reagují poklesem. Tyto informace je ale těžké ověřit jednak z toho důvodu, že se nakažení virem Covid už přestali počítat a také z toho důvodu, že čínské vládní statistiky nelze vždy považovat za důvěryhodné.

Konkurence

Odvětví internetového maloobchodu v ČLR je velmi konkurenční, společnost čelí konkurenci ze strany online maloobchodních společností zaměřených na konkrétní kategorie výrobků a ze strany fyzických maloobchodních a velkoplošných prodejen. Mezi současné nebo potenciální konkurenty JD patří:

(i) velké e-commerce společnosti v Číně, které nabízejí širokou škálu kategorií všeobecného zboží, jako je Alibaba Group, která provozuje jedny z největších online obchodních webů v ČLR: taobao.com a tmall.com;

(ii) velcí tradiční maloobchodní prodejci v Číně, kteří se přesouvají do online maloobchodu, jako je například společnost Suning Appliance Company Limited provozující stránky suning.com.

Sektor internetového prodeje je dynamický a prochází rychlými technologickými změnami a změnami ve spotřebitelském chování. Inovace je klíčová pro udržení konkurenceschopnosti v této oblasti a hlavními faktory jsou podle JD: reputace a brand recognition, kvalita produktů a široký výběr, nízké ceny, fulfillment a zákaznický servis. Společnost se zdá být v dobré kondici z pohledu uvedených faktorů konkurenceschopnosti, ovšem v tomto dynamickém prostředí se konkurenceschopnost společností může rychle měnit. Společnosti, jež neinovují dostatečnou rychlostí v tomto odvětví nemohou uspět. JD reinvestuje naprostou většinu svých zisků zpět do podniku, čímž zvyšuje svoji konkurenceschopnost i do budoucích let.

Sezónnost

JD podléhá sezónním efektům – má nejsilnější tržby obyčejně ve 4. kvartále roku, a naopak nejslabší během čínského nového roku (1. kvartál roku). Celkově byl historicky dopad sezónnosti na JD vzhledem k rychlému růstu poměrně mírný.

Duševní vlastnictví

JD považuje ochranné známky, autorská práva, patenty, názvy domén, know-how, patentované technologie a podobné duševní vlastnictví za klíčové pro jejich úspěch. K 31. prosinci 2022 společnost v ČLR vlastnila více než 3 300 autorských práv k počítačovému softwaru týkajících se různých aspektů jejich činnosti. Dále JD drží více než 24 700 registrací ochranných známek v Číně a více než 4 700 registrací ochranných známek mimo Čínu. K 31. prosinci 2022 v JD měli přibližně 6 300 patentů udělených v Číně, více než 450 patentů udělených mimo Čínu, přibližně 18 500 patentových přihlášek v řízení v Číně a přibližně 2 200 nevyřízených patentových přihlášek mimo Čínu. Ke konci roku 2022 měli také registrováno více než 8 200 doménových jmen včetně jd.com, jdl.cn a jdhealth.com.


JD vykazuje historicky velmi zdravý růst tržeb, ovšem v posledním roce došlo k velkému zpomalení v důsledku nepříznivé makroekonomické situace a uzávěry čínské ekonomiky. Také má téměř 100 % tržeb v ČLR, tudíž uzávěra ekonomiky související s Covid-19 tuto společnost ovlivnila výrazně více než například společnost Alibaba. Alibaba se na rozdíl od JD soustředí více na velkoobchod a má také podíl tržeb za hranicemi ČLR. S expanzivní monetární politikou ČLR z konce minulého roku mnozí analytici očekávají dynamický vzestup spotřebitelské aktivity ve druhé polovině letošního roku.

Analytici agentury Bloomberg ovšem očekávají letos téměř nulový růst tržeb. Pokud začne čínská ekonomika akcelerovat později v tomto roce, mohl by růst tržeb dosáhnout středních jednotek procent a v dalších letech by se tento růst měl alespoň srovnat s růstem celého odvětví kolem 12 %. V případě příznivého vývoje ekonomiky ale očekávám ještě vyšší růst. EBITDA marže a čistá zisková marže společnosti jsou nyní poměrně nízké, a to pravděpodobně ze dvou důvodů: společnost silně investuje do expanze a inovace a snaží se vyhnout vysokým ziskům, aby je nemusela danit a také kvůli politice ČLR se chce vyhnout vyplácení dividend zahraničním subjektům, které mají podíl na firmě.

Obecný trend jde ale směrem nahoru a očekáváme, že jejich marže porostou v následujících letech. Společnost sleduje zdravý vývoj v počtu aktivních uživatelů, kdy v roce 2021 jejich počet činil necelých 570 milionů., což je více než 40 % populace ČLR. Společnost pravidelně vynakládá 3–4 % svých tržeb na marketing. Zhruba o polovinu méně investuje do výzkumu a vývoje. Co se týče nákladů společnosti, většinu tvoří náklady přímo spojené s příjmy (tzv. COGS): v minulém roce se jednalo o 133,7 mld. USD, tyto náklady přímo nevypovídají o efektivitě správy podniku. O té vypovídají provozní náklady společnosti, které v roce 2022 činily 18,9 mld. USD. Z toho 2,5 mld. USD bylo spotřebováno na výzkum a vývoj, 5,6 mld. USD na marketing, 1,6 mld. USD na obecné a administrativní náklady a 9,3 mld. USD na fulfillment. Trendově, náklady na marketing spíše stoupají, což reflektuje vyšší výdělečnost společnosti a záměr expandovat. Fulfillment se také výrazně draží, a to souvisí s expanzí logistické infrastruktury. Další obecné náklady nesledují nijak výjimečný vývoj.


Segment maloobchodu (JD Retail) je stěžejním segmentem společnosti a jako jediný je konzistentně ziskovým. Ostatní segmenty jsou snahou společnosti o expanzi, většinou zatím ztrátové. V detailnějším rozdělení, JD inkasovala minulý rok přeprodejem zboží celkem 128,6 mld. USD: 76,7 mld. USD v oblasti elektroniky a elektronických spotřebičů a 51,9 mld. USD v oblasti všeobecného zboží. Dále také měla tržby za poskytování služeb v celkové výši 26,9 mld. USD: 12,1 mld. USD za poskytnutí marketingových služeb a 14,7 mld.

USD za logistické služby. Prodej zboží v minulém roce rostl velmi pomalu: elektronika +0,5 % a všeobecné zboží + 3,6 % meziročně. Lépe na tom byly služby, kdy příjmy z marketingu rostly o 9 % a příjmy z logistických služeb rostly o 49 %. Zpomalení čínské ekonomiky se tak dotklo především prodeje zboží. Analytici odhadují slabší růst v roce 2023 pro segment maloobchodu, který má růst pouze o 1,4 %, segment logistiky má růst výrazně a to o 18,1 %, nové podniky by měly klesat o -18,4 % a tržby Dada vzrůst o 45,9 %. Celkem jsou tedy analytici Bloombergu skeptičtí ohledně růstu v oblasti prodeje zboží, ale jsou optimističtí v oblasti služeb.


Tabulka výše zobrazuje vývoj provozních zisků v jednotlivých segmentech společnosti JD. JD maloobchod ačkoli nezaznamenal velký růst v tržbách minulý rok (pouze 3 %) ale zaznamenal výrazný růst v provozním zisku o 26 %. To ukazuje, že společnosti se daří zvyšovat efektivitu v daném segmentu. JD logistika se již pomalu dostává do zisku a v letech 2020 a 2022 byly provozní zisky kladné. Segment nových podniků (především JD Property, Jingxi a zahraniční společnosti) se zatím dostává do větších ztrát. Dada, místní platforma pro doručování a maloobchodní prodej na vyžádání v Číně je novým segmentem a zatím je lehce prodělečným.

Velká peněžní zásoba

Společnost se nachází ve velmi pohodlné finanční pozici vzhledem k velké peněžní zásobě, díky níž jí nehrozí bankrot a nemusí si půjčovat za nevýhodných podmínek. Na konci přechozího roku společnost vykazovala 32,8 miliard USD v peněžních prostředcích a jejich ekvivalentech, což je více než čtyřnásobek oproti celkové hodnotě dluhu. Možná vysvětlení za tímto naakumulovaným množstvím peněz jsou následující: volatilita globálních trhů, obavy z makroekonomického vývoje, nebo anorganický růst akvizicemi. Úrokové náklady jsou nízké a pohybují se kolem 4 %.


Tempo ředění

Společnost od svého primárního úpisu v roce 2014 za 20,1 USD na akcii pravidelně na roční bázi emituje malé množství nových akcií. V roce 2014 měla společnost 1,366 miliard akcií v oběhu. V roce 2022 se jednalo o 1,568 miliard akcií což znamená, že společnost v průměru emituje 25 milionů nových akcií ročně. Dochází tak každoročně ke zředění akcionářů o přibližně 1,7 % z celkového množství obchodovaných akcií, což je ovšem naprosto normální a praktikuje to většina veřejně obchodovaných společností. Pro představu, pokud by došlo k emitování 25 milionů akcií za současné tržní ceny 33,29 USD na akcii, tak tím společnost navýší svojí peněžní zásobu o 820 milionů USD a zředí stávající akcionáře o 1,6 % celkového obchodovaného objemu. Tyto prostředky jsou nezbytně nutné k další expanzi JD.


Tabulka výše ukazuje různé tržní ukazatele srovnatelných (konkurenčních) společností ke společnosti JD. Za pomocí těchto ukazatelů lze určit, jak drahá je akcie společnosti ve srovnání s konkurenty. Současný poměr ceny k čistým ziskům (P/E) společnosti JD činí 17,29, což je v porovnání s konkurenty nižší hodnota. Amazon má velmi vysoký P/E poměr, jelikož z makroekonomických důvodů vykazuje slabé zisky, což zvětšuje poměr. Investoři ale nepanikaří a nespěchají s prodejem akcií společnosti, protože věří, že dojde k výraznému zlepšení v budoucích letech. Alibaba má nižší poměr, což by mohlo vést k úvaze, že jsou její akcie relativně levnější, ovšem očekávaný růst Alibaba je nižší než u JD.

Sloupec smíšený růst tržeb je průměrem tempa růstu tržeb společnosti v posledních třech letech a předpokládaného růstu v roce následujícím. Alibaba tak má pomalejší růst s hodnotou na 5,8 %, než JD, která má 9,2 %. Rychleji rostoucí firmy obvykle ospravedlňují vyšší valuace. Z tohoto důvodu mají společnosti Coupang a MercadoLibre, Inc velmi vysoký poměr P/E a tržní kapitalizace k tržbám (P/S). Poměr P/S je nejpříznivější pro JD, na 0,37 je výrazně nižší než u většiny firem. To ukazuje, že společnost má silné tržby, ale zatím se nachází ve fázi expanze, a tak se to neprojevuje na čistém zisku. Zisk dolů tlačí i mimořádně kompetitivní prostředí čínského e-commerce. Mimo jiné na to poukazuje i zisk na akcii v posledních 12 měsících (EPS LTM), kdy JD má zisk $ 2,08 na akcii, což patří mezi nižší hodnoty. Forward P/E je dopředu hledící poměr, který pro výpočet používá předpokládané tržby na konci letošního roku. Forward P/E společnosti JD patří k těm nižším hodnotám, což její akcie činí z tohoto pohledu relativně levnými. Poměr JD čistého dluhu k vlastnímu kapitálu patří k nejlepším s hodnotou -60,9. To proto, že společnost má výrazně více peněžních prostředků než dluhu.

V současnosti (na konci 1. kvartálu 2023) společnost drží v hotovosti 28.65 miliard USD, což je více než 50 % tržní kapitalizace společnosti a jedná se o silnou peněžní zásobu. Příhodný poměr dluhu a vlastního kapitálu mají i konkurenti JD. Čistá marže společnosti je 2,2 % a jedná se tak o spíše nižší marži, což ovšem souvisí s agresivní expanzi společnosti, kdy mnoho prostředků spotřebovává vývoj, marketing, investice do infrastruktury apod. Blízkým konkurentem JD je společnost Pinduoduo Inc, která propojuje zemědělce, distributory a spotřebitele v jediné platformě. Společnost má velmi atraktivní poměr dluhu a vlastního kapitálu, silné čisté marže a má vysoký růst před sebou. Ovšem to se také odráží na ocenění společnosti, které je velmi vysoké s 4,12 P/S a 15,10 P/E. Celkově vzato se zdá, že akcie JD patří spíše k těm levnějším.

Model diskontovaných peněžních toků (DCF)

Předpoklady modelu:

  • Budoucí vývoj tržeb je odhadnut na 6% růst v roce 2023, 11 % v roce 2024, a poté konstantně 12 % v souladu s očekávaným růstem odvětví, což se může ukázat být jako konzervativní tempo růstu, vzhledem k historickému tempu růstu JD.
  • Provozní marže před zdaněním jsou projektovány lehce růstově následným způsobem: 2,2 %, 2,5 %, 3,0 %, 3,5 % a 4,0 % v první fázi (2023-2027) a v terminální fázi 4,5 %. Jedná se o konzervativní projekci provozních marží a s tím, jak bude firma více rozvinutá by měly být ziskové marže výrazně vyšší.
  • Vývoj pracovního kapitálu měl historicky tendenci se zmenšovat a v tomto případě jsme jen prodloužili tento trend do první fáze.
  • Obrat čistých dlouhodobých provozních aktiv se historicky zmenšuje a projekce je další zmenšování s tím, jak bude společnost efektivnější a bude se časem méně soustředit na expanzi.
  • Projektované volné peněžní toky v 1. fázi jsou následně diskontované váženým průměrem nákladu kapitálu (WACC).

  • Pokračující hodnota společnosti je vypočtena za předpokladu růstu tržeb tempem inflace, tedy 2 % a návratností na investovaný kapitál, která odpovídá 75 % průměru návratností na investovaný kapitál v 1. fázi. 25 % je bezpečnostní srážka a návratnost na nově investovaný kapitál je tak na úrovni 49 % pro pokračující fázi.
  • WACC byl odhadnut na 8,45 %, jako součet bezrizikové míry (2,72 %) a součinu tržní rizikové prémie ČLR (7,16 %, Damodaran) a 3leté týdenní bety společnosti JD (0,79, Bloomberg). Společnost má záporný čistý dluh, takže se pro účely diskontování berou v potaz pouze náklady na vlastní kapitál.
  • Součet diskontovaných volných peněžních toků v 1. fázi činí 14,9 mld. USD a v pokračující fázi 61,3 mld. USD, což v součtu tvoří tzv. enterprise value v hodnotě 76,2 mld. USD. Po odečtení dluhu a přičtení peněžních prostředků a jejich ekvivalentů se dostáváme k indikované tržní hodnotě společnosti na 110 mld. USD neboli 68,72 USD na akcii. V současné době se akcie JD obchoduje za 37.7 USD, což je o 45 % níže než modelovaná indikace hodnoty společnosti.
  • Je důležité si uvědomit, že tato hodnota společnosti bude odpovídat skutečné vnitřní hodnotě pouze pokud společnost dokáže růst uvedeným tempem a dosahovat projektovaných zisků. Model nepočítá s neočekávanými vnějšími událostmi, které by mohly výrazně ovlivnit chod společnosti. Model pracuje pouze s organickým růstem, nebere v potaz fúze a akvizice a spoléhá se na pokračování historických trendů.


Analytický konsensus agentury Bloomberg

Společnost JD analyzovalo celkem 52 analytiků vybraných agenturou Bloomberg a 45 z nich vydalo doporučení ke koupi akcie společnosti, 6 analytiků má neutrální postoj a 1 analytik by akcie prodal. Většina analytiků se tedy shodne na doporučení koupit akcie společnosti. Konsensus cílové ceny akcie v příštích 12 měsících je 59 USD, což je oproti současné ceně růst o 60 %. Co se týče konkrétních zmínek tak Chelsey Tam ze společnosti Morningstar udělil JD cílovou cenu 88 USD a doporučení k nákupu 25. května 2023.

Jiong Shao ze společnosti Barclays vydal 11. května 2023 doporučení k nákupu s cílovou cenou 52 USD. Jediné prodejní doporučení vydal 10. března 2023 Zixiao Yang ze společnosti Blue Lotus Capital Advisors Ltd. S cílovou cenou 27 USD. Eddy Wang z Morgan Stanley 11. května 2023 vydal doporučení k nákupu s cílovou cenou 60 USD. Andre Chang z JP Morgan vydal 12. května 2023 doporučení držet s cílovou cenou 42 USD. 14. května 2023 Ronald Keung z Goldman Sachs doporučil nákup s cílovou cenou 65 USD. Celkově se tedy zdá, že analytici jsou velmi nakloněni koupi akcií společnosti a naznačují tím, že je v současnosti atraktivně naceněná.


Cena akcií společnosti JD je v posledních měsících poměrně volatilní a v současnosti se obchoduje na potenciální úrovni podpory kolem 33 USD na akcii (to odpovídá tržní kapitalizaci 52,2 mld. USD). Tato úroveň byla opakovaně testována během pandemických propadů v roce 2020, během výprodeje ve druhé polovině předešlého roku a nyní opakovaně během dubna a května. Ukazuje to, že se jedná o silnou hranici podpory, ale zároveň lze nedávný vývoj interpretovat, jako opakované pokusy o proboření této hranice směrem dolů. Ukazatel RSI tento scénář nevylučuje, ale zároveň již teď je v „zóně přeprodanosti“ pod hodnotou 50 bodů. Ukazatel MACD směřuje směrem vzhůru, a to proti vývoji cen akcií, což vytváří tzv. býčí divergenci, což častěji vyústí v růst cen akcií. Čínský akciový trh je nyní zatížen zprávami o pomalejší ekonomické obnově a nových vlnách nákaz Covidu. Pokud se to ukáže být dosti silným impulsem, dojde k prolomení podpory na úrovni 33 USD, což dále zatraktivní potenciální návratnost investice do JD. Ale kvůli tomuto makroekonomickému momentu v Číně je možné, že investice bude krátkodobě až střednědobě ztrátová. Střednědobé a dlouhodobé vyhlídky v Číně jsou ovšem příznivé pro vývoj cen finančních aktiv v absenci výraznějších politických konfliktů.

Shrnutí

JD je společnost se zdravým jádrem díky výrazným investicím do inovací a technologií a dokáže se vyvíjet ve velmi konkurenčním prostředí. Patří k čínským technologickým gigantům a má propracovanou logistickou síť a infrastrukturu s nejnovějšími technologiemi přepravy autonomními vozidly a drony. Díky svému rozsahu láká ostatní firmy, které využívají platformy JD pro účely propagace vlastních produktů a má k dispozici velké množství spotřebitelských dat. Díky vlastní logistické infrastruktuře se odlišuje od všech svých konkurentů v oblasti elektronického obchodování.

Podle povinně zveřejňovaných dokumentů v USA, populární investor Michael Burry („Big Short“) v 1. kvartále 2023 opakovaně dokupoval akcie společnosti JD, které nyní tvoří největší pozici v jeho portfoliu (přes 10 % portfolia). Akcie dokupoval taktéž fond známého finančníka George Sorose, pro kterého ovšem pozice tvoří daleko menší část portfolia. Náš DCF model naznačuje, že se akcie v současnosti obchodují výrazně pod svojí vnitřní hodnotou. Nemalou měrou se do toho propisují rizika plynoucí z investování do čínských společností, kdy, pokud dojde k výraznému zhoršení vztahů mezi Čínou a USA, může dojít k tzv. delistingu akcie a hodnota amerických depozitních certifikátů může jít na nulu.

Ovšem tento scénář nepovažujeme nyní za pravděpodobný, neboť by přerušení finančních a obchodních vztahů mezi Čínou a USA nebylo k užitku nikomu. Obě strany tímto krokem mohou pouze ztratit. Akcie JD se v současnosti zdají být pod výrazným prodejním tlakem a to z důvodů které nezávisí na firmě samotné (makroekonomie, pandemie, negativní sentiment, apod.).

Autor: Mgr. Timur Barotov

Investiční upozornění

Analýzy slouží pouze pro informační účely a jsou poskytovány v rámci informační podpory klientům Společnosti, nejde o investiční poradenství či poradenskou službu, neboť tyto činnosti Společnost nenabízí a neprovádí. Analýzy slouží pouze pro informační účely a nepředstavují žádnou nabídku či výzvu uzavřít smlouvu týkající se investičního nástroje nebo investiční služby. Analýzy v žádném případě nepředstavují formu jakéhokoli individualizovaného doporučení zákazníkovi, neberou v úvahu situaci a osobní poměry jednotlivých zákazníků, jejich finanční situaci, znalosti, zkušenosti, cíle nebo potřeby a jejich záměrem není doporučit konkrétní investiční nástroje nebo strategie konkrétním zákazníkům. Investiční nástroje zmíněné v analýzách nemusí být vhodné pro každého investora. Analýzy, včetně informací a názorů v nich obsažených, nelze mechanicky použít k nákupu, prodeji či jiné dispozici s investičními nástroji.

Chcete obchodovat na kapitálových trzích?

Spojte se s těmi nejlepšími právě teď!

Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!


Investiční příležitosti

Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.

top