investice.cz /magazín
Vaše investiční příležitosti
Víc než na termíňáku

Ranní zpravodaj: Americké akcie skončily ve čtvrtek převážně v červených číslech

19.04.2024
S&P500akcieburzadow jonesnasdaqusa

Apple odstranil ze svého čínského obchodu aplikace WhatsApp a Threads

19.04.2024
appleusačína

Tesla svolává téměř 3900 Cybertrucků

19.04.2024
autotesla

Ranní zpravodaj: Velké technologické společnosti byly hnacím motorem dění na trhu

18.04.2024
S&P500akcieburzadow jonesnasdaqusa

Meta Platforms Incorporated

13.02.2023

Americký technologický gigant ve snaze znovuobjevit další růstovou křivku za pomocí metaversu.

O společnosti

Společnost Facebook podala 1. ledna 2012 žádost o primární veřejnou nabídku akcií (IPO). V předběžném prospektu se uvádělo, že společnost usiluje o získání 5 miliard dolarů, má 845 milionů aktivních uživatelů měsíčně a na webových stránkách denně přibývá 2,7 miliardy lajků a komentářů. Po IPO si Zuckerberg ponechává 22% podíl ve společnosti Facebook a bude vlastnit 57 % akcií s hlasovacím právem. Upisovatelé ocenili akcie na 38 dolarů za kus, čímž společnost ocenili na 104 miliard dolarů. 16. května, den před IPO, Facebook oznámil, že kvůli vysoké poptávce prodá o 25 % více akcií, než původně plánoval. IPO vyneslo 16 miliard dolarů, čímž se stalo třetím největším v historii USA (víc vyneslo jen General Motors a Visa). Díky této ceně akcií měla společnost vyšší tržní kapitalizaci než velká většina amerických společností. Překonala tak těžké váhy, jako jsou Amazon, McDonalds, Disney a Kraft Foods. Agentura Standard & Poors zařadila 21. prosince 2013 Facebook do svého indexu S&P500.

Popis společnosti

Meta Platforms, Inc. dříve známá jako Facebook, Inc., je americký nadnárodní technologický konglomerát se sídlem v Kalifornii a patří mezi desítku nejhodnotnějších společností ve Spojených státech. Je považována za jednu z velké pětky amerických společností v oblasti informačních technologií, vedle společností Alphabet (Google), Amazon, Apple a Microsoft. Společnost vlastní mimo jiné produkty a služby Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp nebo Meta Portal. Meta akvírovala společnosti Oculus, Giphy, Mapillary, Kustomer, Presize a má 9,99% podíl ve společnosti Jio Platforms. V roce 2021 generovala 97,5 % svých příjmů z prodeje reklamy, které jsou i nadále hlavním zdrojem příjmů pro společnost. V říjnu 2021 změnila mateřská společnost Facebook svůj název z Facebook, Inc. na Meta Platforms, Inc. s cílem odrážet své zaměření na budování metaversu. Meta uvedla, že metaverse označuje integrované prostředí, které propojuje všechny produkty a služby vlastněné společností.

Strmý propad ceny akcie v roce 2022 a následný obrat

Společnost si prošla propadem ceny akcií o více než 70 %, který byl nejintenzivnějším mezi jejími konkurenty. Velká část propadu se odehrála v lednu a důvodem, kromě složité makroekonomické situace, byl záměr Marka Zuckerberga, generálního ředitele společnosti, investovat velké množství peněz do projektů metaversu. Akcionáři jsou vůči metaversu skeptičtí a vskutku obrovské avizované investice do tohoto projektu odradilo mnoho z nich a přimělo je k prodeji akcií. Kromě toho společnost také avizovala velké zpomalení růstu tržeb a zisků, když se výrazně zmenšila poptávka po reklamních prostorech společnosti Meta z makroekonomických důvodů. Nepomohlo jí ani opatření přijaté společností Apple, na ochranu soukromí uživatelů, které měly Metu stát zhruba 10 miliard dolarů na příjmech z reklam. Propad akcií se podařilo obrátit ke konci roku 2022 když Mark Zuckerberg uklidnil investory, že společnost zefektivní chod podniku a zredukuje nesmyslně vysoké investice do metaversu.

V listopadu 2022 Meta propustila 11 000 zaměstnanců, tedy 13 % své pracovní síly. Zuckerberg prohlásil, že rozhodnutí agresivně zvýšit investice společnosti do metaversu bylo chybou. Pokles cen akcií také přičítal zvýšené konkurenci a globálnímu hospodářskému poklesu. Propouštění byla součást obecného zpomalení v technologickém průmyslu, vedle propouštění společností jako Snap, Twitter a Lyft. Na začátku února 2023 společnost zveřejnila výsledky za 4. kvartál 2022 a ačkoli lehce překonala tržby na 32,2 mld. USD, výrazně nedosáhla na zisk na akcii (EPS) při 1,76 USD, oproti očekávaným 2,26 USD. Společnost se zavázala v tomto roce soustředit na redukci nákladů a zefektivňování ve větší míře, než původně komunikovala v minulém roce. Meta také oznámila zpětný odkup akcií v hodnotě 40 mld. USD. V roce 2022 provedla odkup v hodnotě 28 mld. USD. To vystřelilo akcie společnosti den poté o více než 25 % a rychle se dočkaly řady vylepšení od analytiků.


Společnost dynamicky roste, jak je vidět na tržbách, a tak jako mnoho ostatních společností silně benefitovala z pandemické stimulace, kdy se růst tržeb téměř zdvojnásobil v roce 2021. V roce 2022 se mnoho firem připravovalo na recesi a v reakci na jestřábí Fed snižovalo náklady. Obyčejně mezi prvními položkami pro zkrácení nákladů jsou marketing a další položky které nejsou pro fungování firmy nezbytné. To se odrazilo na objemu poptávky o reklamní služby společnosti Meta. Kvůli tomu společnost zaznamenala poprvé v historii své existence meziroční propad v tržbách, ale o pouhých 1,1 %. Analytici Bloombergu nyní očekávají znovuoživení růstu tržeb v tomto roce (+5,1 %). Velmi působivý je provozní zisk EBITDA společnosti, jehož marže se pohybují průměrně kolem 40–50 %. IT společnosti jako je Meta, či Alphabet apod. mají typicky velmi vysoké ziskové marže, kvůli internetové škálovatelnosti a nízkým nákladům potřebným k chodu společnosti. Čistá zisková marže se tak průměrně pohybuje kolem 20–30 %. Jinými slovy, společnost si v průměru 20-30 % svých tržeb ponechá a může je zainvestovat do další expanze společnosti, nebo se rozhodnout vyplatit to akcionářům ať už formou dividendy, nebo zpětným odkupem akcií. Meta nevyplácí dividendy, ale aktivně odkupuje své akcie. Například v roce 2022 odkoupila své akcie v hodnotě 28 miliard dolarů a v roce 2023 se chystá odkoupit další v hodnotě 40 miliard dolarů. Společnost se chová růstově a místo vyplácení dividend investuje prostředky do další expanze.

Zředěný čistý zisk na akcii (EPS) historicky stabilně roste, ale kvůli tíživé makroekonomické situaci v předchozím roce došlo k pádu EPS. Nyní se ale prognózuje postupná obnova jejího růstu v budoucích letech. Množina aktivních uživatelů produktů společnosti Meta rok, co rok stabilně roste, a to i přes protivítr v podobě roku 2022. V minulém roce produkty společnosti užívalo aktivně na měsíční bázi téměř 3 miliardy lidí, což je zhruba 40 % veškeré světové populace. Také svižně rostou průměrné tržby na jednoho uživatele, i když došlo ke zpomalení v roce 2022 předpokládá se, že se růst v budoucích létech znovu obnoví. V současnosti má společnost v průměru 40 dolarů tržeb na jednoho uživatele. Vcelku jsou tedy finance společnosti velmi působivé a ve zdravém stavu. Nezdá se, že by se měl v dohledné době růst společnosti vytratit a při nejhorším bude udržovat současnou úroveň tržeb a zisků s velmi vysokými maržemi.

Porovnání s ostatními společnostmi

V tabulce výše je srovnání společnosti Meta s největšími společnostmi ve Spojených státech z valuačního hlediska na základě tržního porovnání. P/E (price-to-earnings) je velmi proměnlivý v závislosti na současné tržní kapitalizaci společnosti, nicméně P/E Mety je ze všech srovnávaných společností nejnižší, zatímco provozní marže k nejnižším nepatří. Jinými slovy společnost je naceněna relativně atraktivněji vůči ostatním čistě z pohledu P/E. Stejný příběh vypráví i forward P/E, kde se pro výpočet používají prognózované čisté zisky v roce 2024, Meta má nejatraktivnější nacenění. Zisk na akcii (EPS) ukazuje, že Meta jej má zdaleka nejvyšší, a tedy společnost generuje více hodnoty svým akcionářům než ostatní firmy. P/S (price-to-sales) ukazuje podobný příběh, a to ve prospěch Mety, jenom Amazon, který v posledním čtvrtletí prodělával má poměr nižší, a to právě kvůli oné prodělečnosti. Dluh vydělený vlastním kapitálem je důležitý poměr, který ukazuje zdraví financí společnosti a jak moc je zadlužená. Větší společnosti si mohou dovolit větší zadlužení a neznačí to horší zdraví firemních financí, jako například u Applu s poměrem rovným 261,4 %. Meta má tento poměr velmi zdravý, jako Tesla, či Alphabet a riziko nesplácení dluhů je velmi nízké, úrokové náklady tak nezpomalují expanzi společnosti. Provozní marže určuje výdělečnost společnosti a efektivitu ve vydělávání peněz. Meta patří k méně efektivním oproti největším společnostem světa, nicméně pořád se snaží držet krok s Alphabetem. V celkovém pohledu je Meta podle zmíněných fundamentů atraktivně naceněná a ačkoli není nejvýdělečnější společností mezi technologickými giganty, valuační poměry ukazují na zdravý potenciál pro růst ceny akcií.





Autor: Mgr. Timur Barotov

Investiční upozornění

Analýzy slouží pouze pro informační účely a jsou poskytovány v rámci informační podpory klientům Společnosti, nejde o investiční poradenství či poradenskou službu, neboť tyto činnosti Společnost nenabízí a neprovádí. Analýzy slouží pouze pro informační účely a nepředstavují žádnou nabídku či výzvu uzavřít smlouvu týkající se investičního nástroje nebo investiční služby. Analýzy v žádném případě nepředstavují formu jakéhokoli individualizovaného doporučení zákazníkovi, neberou v úvahu situaci a osobní poměry jednotlivých zákazníků, jejich finanční situaci, znalosti, zkušenosti, cíle nebo potřeby a jejich záměrem není doporučit konkrétní investiční nástroje nebo strategie konkrétním zákazníkům. Investiční nástroje zmíněné v analýzách nemusí být vhodné pro každého investora. Analýzy, včetně informací a názorů v nich obsažených, nelze mechanicky použít k nákupu, prodeji či jiné dispozici s investičními nástroji.

Chcete obchodovat na kapitálových trzích?

Spojte se s těmi nejlepšími právě teď!

Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!


Investiční příležitosti

Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.

top