Americký technologický gigant ve snaze znovuobjevit další růstovou křivku za pomocí metaversu.
O společnosti
Společnost Facebook podala 1. ledna 2012 žádost o primární veřejnou nabídku akcií (IPO). V předběžném prospektu se uvádělo, že společnost usiluje o získání 5 miliard dolarů, má 845 milionů aktivních uživatelů měsíčně a na webových stránkách denně přibývá 2,7 miliardy lajků a komentářů. Po IPO si Zuckerberg ponechává 22% podíl ve společnosti Facebook a bude vlastnit 57 % akcií s hlasovacím právem. Upisovatelé ocenili akcie na 38 dolarů za kus, čímž společnost ocenili na 104 miliard dolarů. 16. května, den před IPO, Facebook oznámil, že kvůli vysoké poptávce prodá o 25 % více akcií, než původně plánoval. IPO vyneslo 16 miliard dolarů, čímž se stalo třetím největším v historii USA (víc vyneslo jen General Motors a Visa). Díky této ceně akcií měla společnost vyšší tržní kapitalizaci než velká většina amerických společností. Překonala tak těžké váhy, jako jsou Amazon, McDonalds, Disney a Kraft Foods. Agentura Standard & Poors zařadila 21. prosince 2013 Facebook do svého indexu S&P500.
Popis společnosti
Meta Platforms, Inc. dříve známá jako Facebook, Inc., je americký nadnárodní technologický konglomerát se sídlem v Kalifornii a patří mezi desítku nejhodnotnějších společností ve Spojených státech. Je považována za jednu z velké pětky amerických společností v oblasti informačních technologií, vedle společností Alphabet (Google), Amazon, Apple a Microsoft. Společnost vlastní mimo jiné produkty a služby Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp nebo Meta Portal. Meta akvírovala společnosti Oculus, Giphy, Mapillary, Kustomer, Presize a má 9,99% podíl ve společnosti Jio Platforms. V roce 2021 generovala 97,5 % svých příjmů z prodeje reklamy, které jsou i nadále hlavním zdrojem příjmů pro společnost. V říjnu 2021 změnila mateřská společnost Facebook svůj název z Facebook, Inc. na Meta Platforms, Inc. s cílem odrážet své zaměření na budování metaversu. Meta uvedla, že metaverse označuje integrované prostředí, které propojuje všechny produkty a služby vlastněné společností.
Strmý propad ceny akcie v roce 2022 a následný obrat
Společnost si prošla propadem ceny akcií o více než 70 %, který byl nejintenzivnějším mezi jejími konkurenty. Velká část propadu se odehrála v lednu a důvodem, kromě složité makroekonomické situace, byl záměr Marka Zuckerberga, generálního ředitele společnosti, investovat velké množství peněz do projektů metaversu. Akcionáři jsou vůči metaversu skeptičtí a vskutku obrovské avizované investice do tohoto projektu odradilo mnoho z nich a přimělo je k prodeji akcií. Kromě toho společnost také avizovala velké zpomalení růstu tržeb a zisků, když se výrazně zmenšila poptávka po reklamních prostorech společnosti Meta z makroekonomických důvodů. Nepomohlo jí ani opatření přijaté společností Apple, na ochranu soukromí uživatelů, které měly Metu stát zhruba 10 miliard dolarů na příjmech z reklam. Propad akcií se podařilo obrátit ke konci roku 2022 když Mark Zuckerberg uklidnil investory, že společnost zefektivní chod podniku a zredukuje nesmyslně vysoké investice do metaversu.
V listopadu 2022 Meta propustila 11 000 zaměstnanců, tedy 13 % své pracovní síly. Zuckerberg prohlásil, že rozhodnutí agresivně zvýšit investice společnosti do metaversu bylo chybou. Pokles cen akcií také přičítal zvýšené konkurenci a globálnímu hospodářskému poklesu. Propouštění byla součást obecného zpomalení v technologickém průmyslu, vedle propouštění společností jako Snap, Twitter a Lyft. Na začátku února 2023 společnost zveřejnila výsledky za 4. kvartál 2022 a ačkoli lehce překonala tržby na 32,2 mld. USD, výrazně nedosáhla na zisk na akcii (EPS) při 1,76 USD, oproti očekávaným 2,26 USD. Společnost se zavázala v tomto roce soustředit na redukci nákladů a zefektivňování ve větší míře, než původně komunikovala v minulém roce. Meta také oznámila zpětný odkup akcií v hodnotě 40 mld. USD. V roce 2022 provedla odkup v hodnotě 28 mld. USD. To vystřelilo akcie společnosti den poté o více než 25 % a rychle se dočkaly řady vylepšení od analytiků.
Společnost dynamicky roste, jak je vidět na tržbách, a tak jako mnoho ostatních společností silně benefitovala z pandemické stimulace, kdy se růst tržeb téměř zdvojnásobil v roce 2021. V roce 2022 se mnoho firem připravovalo na recesi a v reakci na jestřábí Fed snižovalo náklady. Obyčejně mezi prvními položkami pro zkrácení nákladů jsou marketing a další položky které nejsou pro fungování firmy nezbytné. To se odrazilo na objemu poptávky o reklamní služby společnosti Meta. Kvůli tomu společnost zaznamenala poprvé v historii své existence meziroční propad v tržbách, ale o pouhých 1,1 %. Analytici Bloombergu nyní očekávají znovuoživení růstu tržeb v tomto roce (+5,1 %). Velmi působivý je provozní zisk EBITDA společnosti, jehož marže se pohybují průměrně kolem 40–50 %. IT společnosti jako je Meta, či Alphabet apod. mají typicky velmi vysoké ziskové marže, kvůli internetové škálovatelnosti a nízkým nákladům potřebným k chodu společnosti. Čistá zisková marže se tak průměrně pohybuje kolem 20–30 %. Jinými slovy, společnost si v průměru 20-30 % svých tržeb ponechá a může je zainvestovat do další expanze společnosti, nebo se rozhodnout vyplatit to akcionářům ať už formou dividendy, nebo zpětným odkupem akcií. Meta nevyplácí dividendy, ale aktivně odkupuje své akcie. Například v roce 2022 odkoupila své akcie v hodnotě 28 miliard dolarů a v roce 2023 se chystá odkoupit další v hodnotě 40 miliard dolarů. Společnost se chová růstově a místo vyplácení dividend investuje prostředky do další expanze.
Zředěný čistý zisk na akcii (EPS) historicky stabilně roste, ale kvůli tíživé makroekonomické situaci v předchozím roce došlo k pádu EPS. Nyní se ale prognózuje postupná obnova jejího růstu v budoucích letech. Množina aktivních uživatelů produktů společnosti Meta rok, co rok stabilně roste, a to i přes protivítr v podobě roku 2022. V minulém roce produkty společnosti užívalo aktivně na měsíční bázi téměř 3 miliardy lidí, což je zhruba 40 % veškeré světové populace. Také svižně rostou průměrné tržby na jednoho uživatele, i když došlo ke zpomalení v roce 2022 předpokládá se, že se růst v budoucích létech znovu obnoví. V současnosti má společnost v průměru 40 dolarů tržeb na jednoho uživatele. Vcelku jsou tedy finance společnosti velmi působivé a ve zdravém stavu. Nezdá se, že by se měl v dohledné době růst společnosti vytratit a při nejhorším bude udržovat současnou úroveň tržeb a zisků s velmi vysokými maržemi.
Porovnání s ostatními společnostmi
V tabulce výše je srovnání společnosti Meta s největšími společnostmi ve Spojených státech z valuačního hlediska na základě tržního porovnání. P/E (price-to-earnings) je velmi proměnlivý v závislosti na současné tržní kapitalizaci společnosti, nicméně P/E Mety je ze všech srovnávaných společností nejnižší, zatímco provozní marže k nejnižším nepatří. Jinými slovy společnost je naceněna relativně atraktivněji vůči ostatním čistě z pohledu P/E. Stejný příběh vypráví i forward P/E, kde se pro výpočet používají prognózované čisté zisky v roce 2024, Meta má nejatraktivnější nacenění. Zisk na akcii (EPS) ukazuje, že Meta jej má zdaleka nejvyšší, a tedy společnost generuje více hodnoty svým akcionářům než ostatní firmy. P/S (price-to-sales) ukazuje podobný příběh, a to ve prospěch Mety, jenom Amazon, který v posledním čtvrtletí prodělával má poměr nižší, a to právě kvůli oné prodělečnosti. Dluh vydělený vlastním kapitálem je důležitý poměr, který ukazuje zdraví financí společnosti a jak moc je zadlužená. Větší společnosti si mohou dovolit větší zadlužení a neznačí to horší zdraví firemních financí, jako například u Applu s poměrem rovným 261,4 %. Meta má tento poměr velmi zdravý, jako Tesla, či Alphabet a riziko nesplácení dluhů je velmi nízké, úrokové náklady tak nezpomalují expanzi společnosti. Provozní marže určuje výdělečnost společnosti a efektivitu ve vydělávání peněz. Meta patří k méně efektivním oproti největším společnostem světa, nicméně pořád se snaží držet krok s Alphabetem. V celkovém pohledu je Meta podle zmíněných fundamentů atraktivně naceněná a ačkoli není nejvýdělečnější společností mezi technologickými giganty, valuační poměry ukazují na zdravý potenciál pro růst ceny akcií.
Autor: Mgr. Timur Barotov
Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.