investice.cz /magazín
Vaše investiční příležitosti

Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs

03.05.2024
akcieburzainvesticeusa

ČEZ v létě zlevní elektřinu a plyn 1,7 milionu zákazníků bez závazku

02.05.2024
cenaenergetikaČEZčesko

Farmaceutická firma Novo Nordisk zvýšila čtvrtletní zisk a zlepšila výhled

02.05.2024
akcieevropatechnologietržby

Ranní zpravodaj: Týden plný důležitých makroekonomických údajů

30.04.2024
S&P500akcieburzadow jonesnasdaqusa

Lithia Motors

02.04.2024

Lithia Motors je prodejce nových a ojetých vozidel a souvisejících služeb.

Představení společnosti

Lithia Motors („Společnost“) je prodejce nových a ojetých vozidel a souvisejících služeb. Společnost se angažuje v akvizicích, kdy například v roce 2021 vstoupila do Kanady koupí společnosti Pfa Automotive a v roce 2023 koupila společnost Jardine a brzy i Pendragon ve Velké Británii. Společnost expandovala převážně prostřednictvím akvizic dealerství na menších regionálních trzích, ale nyní se snaží růst v jakékoli části USA. Časem tak lze očekávat další obdobné transakce v USA i v zahraničí. Společnost dynamicky roste, ale za cenu dočasně nižšího zisku a rostoucího dluhu. Společnost Lithia byla založena v roce 1946, v roce 1996 vstoupila na burzu a nyní je největším prodejcem automobilů v USA.


Společnost považuje za své přednosti to, že udržuje partnerské vztahy s 51 výrobci vozidel, disponuje 473 prodejnami po celém světě (včetně lednové akvizice Pendragon), má přes 90 000 vozidel na skladě a její prodejní síť umožňuje přístup k 96 % populace USA v rozumné vzdálenosti. Velikost Společnosti je tedy bezesporu její předností, neboť se jedná o největšího obchodníka svého druhu v USA. Další výhodou je diverzifikovanost příjmů společnosti, které ve 4. kvartále 2023 tvořily z 52 % prodeje nových vozidel, ze 30 % prodeje ojetých vozů a z 11 % související služby a prodej náhradních dílů. Oproti minulému roku se jí zvýšil podíl prodejů neojetých vozů, které jsou z pohledu marží nejatraktivnější, což může částečně kompenzovat tlak na marže ze strany vyšších úrokových sazeb.

Provedené akvizice v letech 2022 a 2023


Konkurence

Maloobchodní automobilový průmysl je vysoce konkurenční. V současné době existuje více než 16 500 franšízových prodejců nových vozidel ve Spojených státech, 4 500 ve Velké Británii a 3 400 v Kanadě. Mnoho z těchto franšízových prodejců jsou nezávislé obchody spravované jednotlivci, rodinami nebo malými maloobchodními skupinami. Lithia Motors soutěží především s ostatními prodejci automobilů jako jsou CarMax, Carvana a Cazoo. Lithia Motors jsou větší a mají více finančních zdrojů než většina soukromých prodejců automobilů, kteří jím konkurují. Konkurence v tomto odvětví probíhá také na základě pověsti prodejce na trzích a mixu značek automobilů. Při nákupu nových vozidel od výrobců nemají žádnou nákladovou výhodu. Při prodeji nových vozidel se Lithia Motors spoléhá na reklamu a merchandising, ceny, zákaznické záruky, prodejní odbornost, pověst služeb a umístění prodejen.

Majetek a zaměstnanci Lithia Motors

Obchody a další zařízení Společnosti se skládají především z předváděcích místností, výstavních ploch, servisních zařízení, opraváren a lakoven, zásobovacích zařízení, skladů vozidel, parkovišť a kanceláří po celých Spojených státech, Kanadě a Spojeném království. Zařízení údajně v současné době vyhovují jejich potřebám a jsou v dobrém stavu. Některé z vlastněných nemovitostí jsou zastaveny nebo zajištěny v rámci závazků k různým úvěrům na nemovitosti. Společnost pronajímá také určité nemovitosti, což poskytuje flexibilitu při přemisťování maloobchodních prodejen, jak se mění demografické, ekonomické, dopravní vzorce nebo prodejní metody. Většina leasingových smluv disponujeí možností prodloužení leasingu na jedno nebo více období. Společnost má také určitá volná zařízení a nezastavěné pozemky pro budoucí expanzi. K 31. prosinci 2023 dceřiné společnosti Lithia Motors zaměstnávaly asi 27 450 osob na plný úvazek v rámci globální sítě 344 maloobchodních míst.

Finanční analýza

1) Klíčové finanční položky

Zdroj: Bloomberg

Vývoj klíčových položek je atraktivní obzvlášť na horním řádku (tržby), kdy se Sspolečnosti již několik let daří dynamicky anorganicky narůstat své tržby. Z povahy tohoto růstu, jež je z velké části realizován akvizicemi je také jasné, že se bude jednat o nestabilní růst s velkými skoky. Hrubá marže společnosti se za posledních několik let mnoho nezměnila, a to se týká i čisté ziskové, nebo EBITDA marže. Společnost se soustředí na růst, a proto konzistentně vykazuje nízké marže kolem 3 %, což je ale relativně vysoká marže oproti primární konkurenci (Carvana, Cazoo, CarMax). Marže společnosti se mají v letošním roce zhoršit, neboť na ní dopadají vyšší náklady vstupů a financování, dražší pracovní síla a rostoucí náklady na pronájem prostorů. Zisk na akcií (EPS) se drží na vysoké úrovni, čímž se nemůže například pochlubit konkurence Společnosti. Vadou na kráse může být fakt, že Společnost vykazuje v posledních letech záporný cash flow, tedy peněžní tok, což musí být kompenzováno rostoucím dluhem. Je to pravděpodobně součástí expanzivní strategie, která se může zdát být příliš agresivní při kombinaci záporného cash flow a rostoucího dluhu. Nicméně situace je zatím zvladatelná a náklady na dluh se pohybují kolem 10 % EBITDA pro rok 2023. Část dluhu tvoří bankovní úvěry zastavené nemovitostmi a aktivy Společnosti a další část je tvořena dluhopisy. Je potřeba uvést, že přibližně 3 miliardy USD z dluhu společnosti tvoří finanční segment Společnosti a její skutečný dluh je tak blíže 8 miliardám USD. Společnost nemá problém s likviditou a má k dispozici další dluhové financování v případě potřeby.

2) Odhady analytiků

Zdroj: Bloomberg

Analytici jsou optimističtí, co se týče dalšího růstu tržeb Společnosti, což je její hlavní předností. V posledních 4 letech se jí dařilo růst výrazným tempem, které se má ovšem stabilizovat v dalších letech nad úrovní 10 %. Na úrovni čistého zisku jsou odhady méně optimistické, a to z již uvedených expanzivních důvodů. Také růst nákladů v důsledku inflace doléhá na Společnost, což je důvod proč zisky klesají po roce 2021. Důležité ovšem je, že se neočekává výrazný propad a má se to držet minimálně zhruba na současné úrovni.

Kapitálová alokace


Průměrné rozdělení kapitálové alokace Společnosti v posledních 5 letech bylo využití 74 % volného kapitálu k fúzím a akvizicím, 14 % ke kapitálovým investicím do Společnosti, 9 % na zpětné odkupy akcií a zbylá 3 % na vyplacení dividendy. Prioritou je tedy jak již dříve bylo zmíněno růst prostřednictvím anorganického nabývání tržního podílu akvírováním nových příležitostí. Ovšem je nutno zmínit, že za posledních 5 let množství obchodovaných akcií Společnosti vzrostlo, a to i přes zpětné odkupy asi o 18 %. To ale nevnímáme negativně, neboť Společnost chtěla využít vysokých cen akcií v letech 2019–2021 a proto v emitovala množství nových akcií. V roce 2022 ovšem počet obchodovaných akcií začal zase klesat. Společnost se tak snaží nakupovat na nízkých cenách a emitovat na vysokých, to je vzorový kapitálový management. Dividendové výplaty společnosti jsou spíše symbolické s výnosem pod procento v průměru.

Technická analýza


Technicky je zajímavý na vývoji ceny akcie Společnosti především potenciální odraz ceny od 200denního i 200týdenního klouzavého průměru. To by mohlo vygenerovat krátkodobý zisk za předpokladu, že cena poputuje k horní trendové hraně na úrovni 330 USD, což by představoval 11% nárůst. Samozřejmě riziko toho je, že se cena od této úrovně neodrazí a bude chtít otestovat nižší trendovou hranu na 250 USD (-13 %), případně 50% Fibonacci retracement na 240 USD (-16 %). Pozitivní je, že RSI ukazuje, že akcie není silně překoupená. Naopak je mírně přeprodaná, neboť se pohybuje pod 50 body na denním grafu.

Katalyzátory a novinky

  • Generální ředitel Bryan DeBoer si myslí, že současná cena akcií Společnosti jsou dost levné na to, aby se mohly provádět zpětné odkupy. Společnost má nyní autorizaci na zpětné odkupy ve výši téměř půl miliardy USD, což by Společnosti při současné ceně umožnilo odkoupit zhruba 6 % všech akcií v oběhu.
  • Zpětné odkupy mají nyní být podle slov ředitele stejně důležité, jako nové akvizice. Důvod je ten, že si nyní potenciální akviziční cíle nastavují příliš vysokou cenu.
  • Společnost oddálila svůj cíl na dosažení tržeb ve výši 50 mld. USD (původně se čekalo, že v roce 2025, nyní později). Ovšem Společnost má možnost expandovat ve svých segmentech financování, softwaru nebo fleet managementu.
  • Snižování úrokových sazeb se oddaluje, to by mohlo negativně ovlivnit všechny sektory citlivé na sazby, obzvlášť ve světle potenciálně zesilující inflace v USA. To by mohlo negativně ovlivnit výhledy na další léta.
  • Ekonomika USA ukazuje známky expanze a spotřebitelská aktivita zůstává silná, to by mohlo podpořit nákup nových vozů a využití spřízněných služeb.

Analytický konsensus

Analytici hodnotí Společnost spíše pozitivně, kdy podle Bloombergu 9 analytiků udělilo doporučení k nákupu, 5 doporučení držet a 2 z nich doporučují se akcií zbavit. David Whiston z Morningstar patří k nejoptimističtějším a udělil Společnosti cílovou cenu 500 USD a doporučení k nákupu. Rajat Gupta z JP Morgan má cílovou cenu 285 USD a doporučení držet. Chris Bottiglieri z BNP Paribas Exane udělil cílovou cenu 351 USD a doporučení k nákupu. Kate McShane z Goldman Sachs doporučuje akcie držet s cílovou cenou 334 USD. Doporučení k prodeji má pouze jeden analytik z renomované společnosti - Adam Jonas z Morgan Stanley s cílovou cenou 220 USD.


Autor: Mgr. Timur Barotov

Investiční upozornění

Analýzy slouží pouze pro informační účely a jsou poskytovány v rámci informační podpory klientům Společnosti, nejde o investiční poradenství či poradenskou službu, neboť tyto činnosti Společnost nenabízí a neprovádí. Analýzy slouží pouze pro informační účely a nepředstavují žádnou nabídku či výzvu uzavřít smlouvu týkající se investičního nástroje nebo investiční služby. Analýzy v žádném případě nepředstavují formu jakéhokoli individualizovaného doporučení zákazníkovi, neberou v úvahu situaci a osobní poměry jednotlivých zákazníků, jejich finanční situaci, znalosti, zkušenosti, cíle nebo potřeby a jejich záměrem není doporučit konkrétní investiční nástroje nebo strategie konkrétním zákazníkům. Investiční nástroje zmíněné v analýzách nemusí být vhodné pro každého investora. Analýzy, včetně informací a názorů v nich obsažených, nelze mechanicky použít k nákupu, prodeji či jiné dispozici s investičními nástroji.

Investiční příležitosti

Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.

top