Alibaba roste jako startup. Tržby se zvýšily o 61 procent

Společnost Alibaba nedávno zveřejnila další kvartální výsledky. Ty potvrzují dosavadní fokus firmy na expanzi tržeb ve stávajících segmentech i investice do nových perspektivních oblastí. Orientace na růst zákonitě negativně dopadá na marže. Investoři jsou prozatím trpěliví, ale je možné, že v budoucnu začnou Alibabu za nízké marže trestat.

Alibaba roste jako startup. Tržby se zvýšily o 61 procent
 Redakce
Redakce

Společnost Alibaba nedávno zveřejnila další kvartální výsledky. Ty potvrzují dosavadní fokus firmy na expanzi tržeb ve stávajících segmentech i investice do nových perspektivních oblastí. Orientace na růst zákonitě negativně dopadá na marže. Investoři jsou prozatím trpěliví, ale je možné, že v budoucnu začnou Alibabu za nízké marže trestat.

Reklama

Meziroční růst celkových tržeb společnosti Alibaba momentálně dosahuje neuvěřitelných 61 procent. Takové tempo růstu je typické spíše pro malé agilní startupy než pro firmu s tržní kapitalizací téměř půl bilionu dolarů a s více než půl miliardou aktivních uživatelů.

Reklama

Nová oblast cloudových služeb aktuálně roste meziročním tempem neuvěřitelných 93 procent, a i když podíl na tržbách je zatím “pouze” méně než desetinový, jde rozhodně o perspektivní odvětví a zdroj dalšího růstu pro firmu. Tempo růstu tržeb v hlavním segmentu online a mobilního prodeje dosahuje 61 procent. Na povrchu tato čísla vypadají mimořádně dobře. Ale nic není zadarmo. Takže kde je zakopaný pes?

V první řadě je drtivá většina 61procentního růstu hlavního segmentu tažena nárůstem průměrné útraty na uživatele. Celkový počet aktivních ročních uživatelů roste pouze mizivým tempem něco přes 4 procenta. Průměrná roční útrata průměrného uživatele se zvýšila zhruba o 57 procent. Je takové tempo udržitelné? Jak dlouho mohou online a mobilní kupující více než zdvojnásobovat svou útratu každé dva roky? Navíc bezmála 80 procent tohoto růstu počtu uživatelů pocházelo z měst druhé a další kategorie. To ale v měřítku Číny pořád znamená milionová města. Jinými slovy se Alibaba po pokrytí největších a nejziskovějších měst nyní musí soustředit na růst v menších a zákonitě méně výnosných městech. To znamená, že růst počtu uživatelů a jejich ziskovost pro firmu opravdu začíná narážet na své limity, mimo jiné i kvůli konkurenci. Ziskovost tedy bude pravděpodobně nadále klesat a tržby budou závislé na růstu objemu útraty. Investoři by zcela jistě více ocenili, kdyby rychleji rostl onen základní prapůvodní ukazatel počtu aktivních kupujících. Podobný trend, tedy rapidní zpomalování růstu počtu aktivních uživatelů, vidíme i u řady technologických gigantů v USA.

Druhým základním úskalím rychlého růstu tržeb Alibaby je negativní dopad na ziskové marže. Ty rapidně klesají, byť celkový objem zisku se pořád zvyšuje díky závratnému růstu tržeb. Firma tedy z každé koruny tržeb vydoluje méně zisku než před rokem a meziroční růst zisku je dosažen pouze vyšším objemem tržeb. Pokud by objem tržeb klesal, zisk by byl meziročně nižší. Upravený provozní zisk aktuálně roste meziročně tempem “pouze” okolo 22 procent.

Třetí příčina růstu tržeb spočívá v řadě akvizic jiných firem. Růst tedy není čistě organický. Holding Alibaba nyní obsahuje přes 900 společností. Ruku na srdce: může být v silách interních finančních ředitelů holdingu nebo externích analytiků v tomto slepenci firem se dokonale vyznat, efektivně jej řídit na plný výkon a určit jeho hodnotu či výhled? Na druhé straně tento slepenec představuje velký “rybník”, ze kterého může Alibaba jednotlivé firmy vybírat a prodat je částečně, nebo zcela na burze. V některých případech může při jejich IPO inkasovat více, než zaplatila při nákupu, nebo za jejich interní vývoj.


[sc:articleform id=1 articleid=668]




"Alibaba roste závratným tempem, ale investoři začnou čím dál více hledět i na ziskové marže, protože jak poměr P/S, tak P/E je velmi vysoký a zahrnuje vysoké tempo budoucího růstu. Jakékoli zpomalení růstu tržeb nebo zisků se může výrazně projevit na ceně akcií. Pokračování růstu dle očekávání pak může znamenat velmi atraktivní dvouciferné roční zhodnocení investice pro trpělivé akcionáře."

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS








Líbil se Vám tento článek? Sdílejte ho s přáteli:

Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama