Zimní pneumatiky od listopadu: bez nich riskujete pokutu i krácení pojistného plnění

Od 1. listopadu začíná období, kdy je podle zákona nutné mít zimní pneumatiky. Nejde jen o povinnost, ale i o bezpečnost – špatné obutí může znamenat delší brzdnou dráhu, horší ovladatelnost a v případě nehody i problémy s pojišťovnou. V Německu už navíc nestačí klasické označení M+S, vyžadují se pouze pneumatiky s certifikátem 3PMSF.

Zimní pneumatiky od listopadu: bez nich riskujete pokutu i krácení pojistného plnění
 Redakce
Redakce

Každý rok přichází s podzimem nejen chladnější počasí, ale i otázka, kdy přezout na zimní pneumatiky. Podle zákona musí mít řidiči v České republice zimní obutí od 1. listopadu do 31. března, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy nebo pokud lze tyto podmínky vzhledem k počasí očekávat. Některé silniční úseky jsou navíc označené značkou „Zimní výbava“, kde je použití zimních pneumatik povinné bez ohledu na aktuální počasí.

Přezutí by ale nemělo být jen formální. „Obecně platí, že byste měli přezout na zimní pneumatiky, jakmile teplota stabilně klesne pod 7 °C. Při těchto teplotách začíná běžná guma letních pneumatik tvrdnout, což snižuje jejich přilnavost. Zimní pneumatiky jsou oproti letním vyrobeny ze speciální směsi, která si udržuje optimální vlastnosti při nižších teplotách. Sledujte tedy dlouhodobou předpověď a pokud se blíží období stabilně nízkých teplot nebo sněžení, je čas na přezutí,“ vysvětluje Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.

Reklama

Správná volba pneumatik může rozhodnout o tom, zda vozidlo bezpečně zvládne jízdu na zasněžené či zledovatělé silnici. Zákon sice stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru, ale odborníci doporučují u zimních pneumatik alespoň 4 milimetry. Pod touto hranicí totiž výrazně klesá schopnost odvádět vodu i sníh.

„V zimních měsících hrozí také nenadálé situace, kterým se ne vždy podaří vyhnout, a proto je vhodné myslet také na pojištění, které vám v případě nehody zajistí finanční bezpečí,“ doplňuje Martin Thienel z Kalkulátor.cz. Řidiči by podle něj neměli zapomínat ani na pravidelnou kontrolu tlaku, protože chlad způsobuje jeho pokles. Důležité je také měnit všechny čtyři pneumatiky najednou – použití pouze dvou zimních může způsobit nestabilitu vozidla.

Reklama

Další opomíjenou oblastí je skladování letních pneumatik. Ideální je je uložit na chladném, suchém a tmavém místě, nejlépe ve speciálních vacích, které je chrání před UV zářením i prachem.

Čeští řidiči by měli být obezřetní i při cestách do zahraničí. Zatímco v tuzemsku se za zimní pneumatiky stále považují i ty s označením M+S (Mud and Snow), Německo od 1. října 2024 zpřísnilo pravidla. V zimních podmínkách už tam stačí jen pneumatiky s označením 3PMSF - tedy symbolem tří horských vrcholů se sněhovou vločkou. Samotné M+S už nestačí a za jejich použití hrozí pokuta.

Problém s nesprávnými pneumatikami se může projevit i při nehodě. „Pokud se stanete účastníky dopravní nehody v zimním období a nebudete mít přezuto, můžete počítat s postihem od pojišťovny. Ať už jste nehodu způsobil nebo ne, pojišťovna může krátit výplatu náhrady škody z povinného ručení, a to až o pětinu. Případně plnění zcela zamítnout, pokud budou pneumatiky sjeté víc, než je minimální výška dezénu,“ upozorňuje Thienel.

Řidiči by proto měli kromě povinného ručení zvážit i havarijní pojištění. „Havarijní pojištění osobně doporučuji pro dražší auta, nebo pokud je pro vás auto důležité. Zvláště v zimním období je riziko nehody vyšší nejen díky zhoršenému počasí, ale i dřívější tmě. Je důležité mít auto na vhodných a kvalitních pneumatikách a v dobrém technickém stavu. A když dojde na nejhorší, mít dobré pojištění,” dodává Martin Thienel z Kalkulátor.cz.

Včasné přezutí, pravidelná kontrola stavu pneumatik a vhodné pojištění tak nejsou jen otázkou povinností, ale především zodpovědnosti – vůči sobě, spolujezdcům i ostatním účastníkům silničního provozu.

Redakce
 Redakce

Redakce serveru Investice.cz je tvořena týmem odborníků na ekonomická témata, kteří mají dlouholeté zkušenosti v oboru a hluboké znalosti finančních trhů, investic a ekonomiky. Každý z autorů přispívajících na portál je profesionál s bohatou praxí, který kromě odbornosti v daném oboru často disponuje i širokými publikačními a žurnalistickými zkušenostmi. Interní tým redakce doplňují externí přispěvatelé, kteří přinášejí do obsahu portálu své unikátní perspektivy a aktuální pohledy na různá ekonomická témata. Cílem redakce je poskytovat čtenářům relevantní, odborný a aktuální obsah, který jim pomůže lépe se orientovat ve světě financí, sledovat nejnovější trendy a rozumět komplexním ekonomickým otázkám.

Další články autora
Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama