Zimní zvyky, které mohou přijít draho: pokuty za běžné ranní rutiny řidičů
Ranní škrábání skel s nastartovaným motorem nebo vyjíždění se sněhem na střeše může řidiče přijít na tisíce korun. Zákon přitom posuzuje přestupek podle bezpečnosti a obtěžování okolí, nikoli podle spěchu či zvyku.
Zimní období v Česku přináší typické ranní rutiny – rychle nastartovat motor, zapnout topení, vzít škrabku a doufat, že led povolí dřív, než dopijete kávu. Takové zvyky však mohou skončit pokutou. Stejně rizikové je vyjíždění se zbytky sněhu a ledu na střeše, kapotě či kufru, které mohou ohrozit ostatní účastníky silničního provozu.
Zákon o silničním provozu výslovně zakazuje zbytečné ponechávání motoru v chodu a obtěžování okolí hlukem, emisemi nebo ohrožením bezpečnosti. Typickým příkladem je zahřívání auta na volnoběh při čištění oken. „Pokud motor běží bez nutnosti – například nepohání vyhřívání čelního skla nebo jinou technickou funkci – policista může udělit blokovou pokutu až do 2 500 Kč,“ upozorňuje Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Tento problém je zvlášť častý v obcích či na sídlištích, kde hluk z běžícího auta ruší okolí, a navíc se zvyšuje riziko krádeže, pokud vozidlo zůstává bez dozoru.
Další často přehlížený přestupek souvisí s neočištěným vozidlem. Zákon vyžaduje, aby auto bylo před jízdou v technicky způsobilém stavu. To znamená nejen čistá okna, ale i odstranění sněhu a ledu ze střechy, kapoty, světel či zpětných zrcátek. Vrstva sněhu na střeše se při brzdění nebo vyšší rychlosti snadno uvolní a může zasypat auto jedoucí za vámi, led zase ohrozí chodce nebo cyklisty. Za jízdu s neočištěným vozidlem hrozí pokuty do 2 000 Kč na místě a až 2 500 Kč ve správním řízení, v případě ohrožení ostatních účastníků silničního provozu se sankce zvyšuje.
Zákon nestanovuje přesné množství sněhu ani počet minut chodu motoru. Hodnotí se, zda řidič postupoval s „náležitou opatrností“. Lehký poprašek pravděpodobně problém nepředstavuje, zatímco led nebo zasněžená čelní skla už mohou být pokutována. Spěch není omluvou – pár minut navíc na očištění auta znamená bezpečnější jízdu a vyhne se finančním sankcím.
Praktická opatření jsou jednoduchá. Nejprve očistit okna, střechu a kapotu, teprve potom nastartovat motor. Pomoci mohou plastové škrabky, rozmrazovače skel, akumulátorové škrabky nebo spreje šetřící čas i lak vozu. Nezapomínejte ani na kontrolu funkčnosti a čistoty světel, které se v zimě snadno zapadají sněhem.
Kromě prevence je vhodné zkontrolovat pojištění vozidla. Povinné ručení kryje škody způsobené druhým účastníkem, ale menší havárie, prasklé sklo nebo pád větve na kapotu mohou znamenat výdaje v řádech desítek tisíc korun. „Krátkodobé cestovní pojištění při výletech na hory kryje nejen zranění, ale i asistenci při poruše vozidla či odtah v mrazu. Správné pojištění se tak stává stejně důležitou výbavou jako zimní pneumatiky,“ dodává Thienel.
Důsledná rutina a kontrola pojištění proto mohou řidiče ochránit před pokutami i nehodami – a zajistit bezpečné a klidné zimní cesty.