Obchodníci zažili divoký rok. Výsledky však nejsou tragické
V loňském roce se tržby obchodníků meziročně snížily o 0,9 procenta...
V loňském roce se tržby obchodníků meziročně snížily o 0,9 procenta (bez očištění dat dokonce pouze o 0,6 procenta). Zvlášť však musíme nahlížet na motoristický segment, kde došlo k propadu tržeb o 15,4 procenta (bez očištění dat o 15,3 procenta).
Přestože ještě máme v paměti obrázky prázdných regálů z doby, kdy se lidé zásobovali trvanlivými potravinami při příchodu první vlny pandemie, tržby za prodej potravin v rámci celého roku 2020 stagnovaly a ve specializovaných prodejnách potravin dokonce poklesly o 12,6 procenta.
Na dané téma si můžete poslechnout více v podcastu:
<iframe style="border: none" src="//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/17833871/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/00263e/" height="90" width="100%" scrolling="no" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>
Nejvíce rostly tržby obchodníků na internetu. Ty se zvýšily o skokových 28,2 procenta. Na internetu se naučili nakupovat i starší lidé, kteří dříve preferovali kamenné prodejny. Tím koronavirová krize urychlila přesun z reálného do virtuálního světa a podpořila rozvoj technologií.
Tento trend se projevil na tržbách ve specializovaných prodejnách s počítačovou a komunikační technikou. Lidé si více pořizovali IT vybavení, aby mohli být v kontaktu na dálku a pracovat z domova. To vedlo ke zvýšení tržeb v tomto segmentu o 2,5 procenta.
Špatný rok nezažili ani prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží. Lidé v pandemickém období obnovovali své domácí lékárny a častěji se zamýšleli nad péčí o zdraví. V tomto segmentu byl proto vykázán růst tržeb o 1,5 procenta.
[sc:articleform id=10 articleid=1558]
"Lidé v loňském roce trávili více času doma, kde se věnovali vylepšování svých obydlí. Obchodníci díky tomu evidují zvýšené tržby za výrobky pro domácnost. Naopak tržby v oblasti kultury, sportu a rekreace se výrazně propadly. Sešup tržeb evidují i obchodníci s oděvy a obuví. V dobách, kdy se rušily společenské akce, si lidé moc nového oblečení nepořizovali."