Defenzivní akcie
V tomto článku zjistíte, jak takové akcie poznat a na co si dát pozor při jejich nákupu...
Svět v posledních letech zažívá nejistotu. Ať už jde o pandemii, nebo rozjitřenou situaci v mezinárodních vztazích, zdá se, že odhadovat jakýkoli vývoj je těžší než kdy dříve. I to je jeden z důvodů, proč mnozí investoři přemýšlí, jak snížit investiční rizika ve svém portfoliu. Jak tedy bránit své investice a využít u toho akciový trh? Mnozí k tomu využívají defenzivní (proticyklické) akcie. V tomto článku zjistíte, jak takové akcie poznat a na co si dát pozor při jejich nákupu.
Vlastnosti anticyklické akcie
Jak už název napovídá, jedná se o akcie, které zdánlivě odporují přirozenému koloběhu trhu. Pokud se standardním akciím daří dobře a trh roste, cena defenzivních akcií se zvyšuje nižším tempem. O to více pak zazáří, když trh klesá. V takovém případě anticyklické akcie buď stagnují, nebo dokonce rostou. Z hlediska ekonomické teorie tuto vlastnost vyjadřuje hodnota beta nižší než 1.
Investujte do akcií Druhy akcií Splatnost akcií
Toto chování cen akcií firem vychází především z povahy jejich obchodního modelu nebo oboru, ve kterém podnikají. Klíčová je často tzv. elasticita poptávky. Tento termín vyjadřuje, jak moc jsou kupující ochotní si za zboží či službu připlatit, když se zvýší jeho cena. V našem případě i to, zda budou spotřebitelé nakupovat méně, když se sníží jejich příjmy (koupěschopnost). Příkladem služeb s elastickou poptávkou mohou být například zájezdy nebo zážitkové kupony. Když se ekonomice nedaří, lidé radši oželí dovolenou, aby snížili výdaje. Nás teď ale zajímají spíše firmy v oborech s nízkou elasticitou. Zákazníci v nich nakupují stále stejně bez ohledu na sezonu nebo ekonomický cyklus – mají tedy konstantní poptávku. Právě akcie těchto společností mají tendenci držet svou hodnotu i v těžkých časech.
Sekundární a duální listing 5 důvodů proč investovat do akcií
Defenzivní sektory
Které jsou tedy obory se stálou poptávkou, v nichž se nacházejí defenzivní akcie? Jedním z těch nejtypičtějších je zdravotnictví. To se typicky vyznačuje silou zvyšovat ceny bez vlivu na sílu poptávky a neprojevuje se u něj ani příliš velká závislost na výši úrokových sazeb. Když jde o zdraví, žádná částka není příliš vysoká. Stabilní akcie proto můžeme v širším smyslu hledat i u společností v sektorech farmaceutik, biotechnologií či u producentů zdravotnického vybavení nebo vakcín.
Podobných oborů existuje více. Se stejnou logikou můžeme jmenovat tzv. consumer staples, tedy společnosti nabízející produkty či služby, které jsou obecně zásadní pro běžný život lidí. Jsou to věci, které domácnosti nakupují, i když se zrovna finančně nedaří. Mezi takové obory řadíme především producenty nápojů, jídla, osobní hygieny nebo tabáku. Podobně jsou na tom utility. Do této kategorie patří například producenti plynu, elektřiny a vody. I tyto komodity jsou zásadní pro život a snížit jejich odběr lze jen těžko, i kdyby jejich cena rostla. V podobném stylu fungují i komunikační služby, jako jsou poskytovatelé telekomunikací nebo internetové infrastruktury či médií.
Stejný princip v trochu jiném gardu platí i pro obory, kde je hlavním zákazníkem stát. Příkladem je zbrojní průmysl. Na svou obranu musí každá země vydávat finance ať už je krize, či konjunktura. Firmy, které získávají vládní zakázky na nákup či servis zbraní, jsou proto méně ovlivnitelné ekonomickým cyklem.
Rizika investování do defenzivních akcií
I anticyklické akcie však můžou mít své potíže. Akciový trh reaguje často velmi komplexně, a tak se může stát, že ekonomická recese s sebou stáhne i defenzivní společnost. Stát se to může například v situaci, kdy je na trhu vysoká konkurence a ekonomický pokles je zároveň doprovázen vysokou inflací. Znamená to, že v celé ekonomice rostou ceny, a tak se zvyšují i náklady pro firmy. Když si podnik nemůže dovolit plně přenést toto navýšení na své zákazníky, utrpí tak jeho marže. V takovém případě může snadno klesat hodnota akcií i u firmy, která by jinak byla proti recesi odolná. To hrozí především společnostem, které mají málo odlišné zboží od ostatních a pohybují se na trhu s vysokou konkurencí. Proto jsou tyto obtíže typické pro oblast consumer staples. Ztráta hodnoty může postihnout i akcie společností, které sice podnikají v defenzivním oboru, ale z nějakého důvodu mají dlouhodobě stagnující, nebo přímo klesající tržby. V takovém případě je rozhodující hodnota firmy (valuace) a potenciál délky jejího působ ní na trhu. Potenciálním rizikem pro firmy v době krize může být i jejich vysoká zadluženost. Když totiž vyrostou úrokové sazby, může to vést k závažnému zvýšení nákladů na obsluhu dluhu. To může ohrozit i jinak stabilní podniky.
Diverzifikovat své investiční portfolio pomocí defenzivních akcií je oblíbenou strategií mnoha investorů. Kromě určité ochrany před výraznými poklesy hodnoty často přinášejí i vysoké dividendy. Jedná se totiž zpravidla o akcie firem, které dokážou dobře využívat stability svého podnikatelského sektoru a dosahovat zajímavých zisků i bez potřeby velkých kapitálových investic. Ovšem i defenzivní akcie mají svá rizika. Investorům, kteří se spolehli na atraktivitu sektoru a nevěnovali dostatečnou pozornost konkrétnímu akciovému titulu, mohou i tato zdánlivě bezpečná aktiva přinést nepříjemná překvapení.