Bez STK na silnici nesmíte. Jak projít kontrolou hladce a bez stresu?

Blíží se konec měsíce a stále jste neabsolvovali technickou kontrolu? Zbytečně neriskujte. Bez platné STK nesmíte s vozidlem na silnici a v případě nehody vás může čekat i problém s pojišťovnou. Poradíme vám, jak se na kontrolu připravit, čemu se vyhnout a kdy hrozí, že neprojdete.

Bez STK na silnici nesmíte. Jak projít kontrolou hladce a bez stresu?
 Redakce
Redakce

Technická kontrola je nezbytnou podmínkou pro legální provoz motorového vozidla. Přesto ji řada řidičů odkládá na poslední chvíli. To může být problém, zejména ke konci měsíce, kdy jsou stanice technické kontroly často vytížené. Pokud kontrolu nestihnete, nesmíte s vozem na silnici. Policie může uložit pokutu až 10 000 korun a v případě nehody vám pojišťovna může odmítnout plnění.

Kontrola není jen formalita. Zajišťuje, že je vozidlo bezpečné a technicky způsobilé. Kromě rizika pokuty a neplatného pojištění hrozí také reálné nebezpečí, že technická závada ohrozí vás i ostatní účastníky silničního provozu.

Reklama

Jak samotná STK probíhá?

„STK obvykle začíná registrací na recepci, kde předložíte potřebné doklady: technické průkazy a zelenou kartu. Pokud je to potřeba, vozidlo nejdříve projde měřením emisí, kde se ověřuje, zda splňuje předepsané limity. Poté následuje samotná technická kontrola, během níž mechanik zkontroluje například účinnost brzd, funkčnost světel, stav podvozku, pneumatik a bezpečnostních prvků, jako jsou zámky, pásy nebo airbagy,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz a dodává: „Na závěr obdržíte protokol. Pokud je vše v pořádku, je vám STK prodloužena. V případě závad obdržíte jejich výpis s lhůtou na opravu, obvykle 30 dnů, během nichž můžete absolvovat opakovanou kontrolu – ta bývá zjednodušená i levnější.“

Jak se na kontrolu připravit?

Před samotnou návštěvou STK je rozumné nechat si vozidlo preventivně zkontrolovat v autoservisu. Mechanik může odhalit závady, které by jinak znamenaly neúspěch při kontrole. Doma si můžete zkontrolovat základní prvky jako jsou světla, stěrače, pneumatiky – jejich minimální hloubka dezénu musí být 1,6 mm – nebo platnost autolékárničky.

Reklama

Důležité je vyvarovat se nelegálních úprav. „Zkontrolujte také základní prvky jako světla, stěrače, stav pneumatik (dezén musí být minimálně 1,6 mm), funkčnost bezpečnostních prvků a platnost autolékárničky. Vyhněte se nelegálním úpravám – tónovaná skla bez homologace nebo neschválené světelné úpravy mohou být důvodem k neudělení STK. To samé platí také například pro nehomologované tažné zařízení,“ upozorňuje Martin Thienel z Kalkulátor.cz.

Jak často musíte na STK?

Frekvence se liší podle typu vozidla. U osobních automobilů a motocyklů je první kontrola nutná po čtyřech letech, poté každé dva roky. U nákladních vozidel nebo vozů taxislužby se na STK musí každý rok. Platnost kontroly najdete na nálepce na registrační značce nebo v technickém průkazu.

Co když to nestihnete?

Pokud hrozí, že STK nestihnete, co nejdříve si rezervujte termín. Některé stanice vystavují potvrzení o objednávce, které v krajních případech umožní s vozidlem dojet i po skončení platnosti. Pokud je vůz nepojízdný, můžete využít půjčovnu aut.

Pokud při kontrole neprojdete, není vše ztraceno. Obdržíte seznam závad a máte zhruba měsíc na jejich opravu. Poté absolvujete zjednodušenou opakovanou kontrolu.

Na STK si s sebou vezměte malý technický průkaz, zelenou kartu a pokud máte, i velký technický průkaz. „Na kontrolu si připravte malý technický průkaz (OTP), platný doklad o povinném ručení (zelená karta), případně velký technický průkaz, pokud jej stále máte. I když se od roku 2024 již velký TP nevydává, jeho předložení může zjednodušit evidenci, zejména pokud dojde k chybám v elektronickém systému,“ vysvětluje Martin Thienel z Kalkulátor.cz.

Cena STK se pohybuje mezi 800 a 1 500 korunami podle typu vozidla a regionu. Kontrola trvá zhruba hodinu, s měřením emisí si vyhraďte raději hodinu a půl.

Redakce
 Redakce

Redakce serveru Investice.cz je tvořena týmem odborníků na ekonomická témata, kteří mají dlouholeté zkušenosti v oboru a hluboké znalosti finančních trhů, investic a ekonomiky. Každý z autorů přispívajících na portál je profesionál s bohatou praxí, který kromě odbornosti v daném oboru často disponuje i širokými publikačními a žurnalistickými zkušenostmi. Interní tým redakce doplňují externí přispěvatelé, kteří přinášejí do obsahu portálu své unikátní perspektivy a aktuální pohledy na různá ekonomická témata. Cílem redakce je poskytovat čtenářům relevantní, odborný a aktuální obsah, který jim pomůže lépe se orientovat ve světě financí, sledovat nejnovější trendy a rozumět komplexním ekonomickým otázkám.

Další články autora
Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama