Bez STK na silnici nesmíte. Jak projít kontrolou hladce a bez stresu?
Blíží se konec měsíce a stále jste neabsolvovali technickou kontrolu? Zbytečně neriskujte. Bez platné STK nesmíte s vozidlem na silnici a v případě nehody vás může čekat i problém s pojišťovnou. Poradíme vám, jak se na kontrolu připravit, čemu se vyhnout a kdy hrozí, že neprojdete.

Technická kontrola je nezbytnou podmínkou pro legální provoz motorového vozidla. Přesto ji řada řidičů odkládá na poslední chvíli. To může být problém, zejména ke konci měsíce, kdy jsou stanice technické kontroly často vytížené. Pokud kontrolu nestihnete, nesmíte s vozem na silnici. Policie může uložit pokutu až 10 000 korun a v případě nehody vám pojišťovna může odmítnout plnění.
Kontrola není jen formalita. Zajišťuje, že je vozidlo bezpečné a technicky způsobilé. Kromě rizika pokuty a neplatného pojištění hrozí také reálné nebezpečí, že technická závada ohrozí vás i ostatní účastníky silničního provozu.
Jak samotná STK probíhá?
„STK obvykle začíná registrací na recepci, kde předložíte potřebné doklady: technické průkazy a zelenou kartu. Pokud je to potřeba, vozidlo nejdříve projde měřením emisí, kde se ověřuje, zda splňuje předepsané limity. Poté následuje samotná technická kontrola, během níž mechanik zkontroluje například účinnost brzd, funkčnost světel, stav podvozku, pneumatik a bezpečnostních prvků, jako jsou zámky, pásy nebo airbagy,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz a dodává: „Na závěr obdržíte protokol. Pokud je vše v pořádku, je vám STK prodloužena. V případě závad obdržíte jejich výpis s lhůtou na opravu, obvykle 30 dnů, během nichž můžete absolvovat opakovanou kontrolu – ta bývá zjednodušená i levnější.“
Jak se na kontrolu připravit?
Před samotnou návštěvou STK je rozumné nechat si vozidlo preventivně zkontrolovat v autoservisu. Mechanik může odhalit závady, které by jinak znamenaly neúspěch při kontrole. Doma si můžete zkontrolovat základní prvky jako jsou světla, stěrače, pneumatiky – jejich minimální hloubka dezénu musí být 1,6 mm – nebo platnost autolékárničky.
Důležité je vyvarovat se nelegálních úprav. „Zkontrolujte také základní prvky jako světla, stěrače, stav pneumatik (dezén musí být minimálně 1,6 mm), funkčnost bezpečnostních prvků a platnost autolékárničky. Vyhněte se nelegálním úpravám – tónovaná skla bez homologace nebo neschválené světelné úpravy mohou být důvodem k neudělení STK. To samé platí také například pro nehomologované tažné zařízení,“ upozorňuje Martin Thienel z Kalkulátor.cz.
Jak často musíte na STK?
Frekvence se liší podle typu vozidla. U osobních automobilů a motocyklů je první kontrola nutná po čtyřech letech, poté každé dva roky. U nákladních vozidel nebo vozů taxislužby se na STK musí každý rok. Platnost kontroly najdete na nálepce na registrační značce nebo v technickém průkazu.
Co když to nestihnete?
Pokud hrozí, že STK nestihnete, co nejdříve si rezervujte termín. Některé stanice vystavují potvrzení o objednávce, které v krajních případech umožní s vozidlem dojet i po skončení platnosti. Pokud je vůz nepojízdný, můžete využít půjčovnu aut.
Pokud při kontrole neprojdete, není vše ztraceno. Obdržíte seznam závad a máte zhruba měsíc na jejich opravu. Poté absolvujete zjednodušenou opakovanou kontrolu.
Na STK si s sebou vezměte malý technický průkaz, zelenou kartu a pokud máte, i velký technický průkaz. „Na kontrolu si připravte malý technický průkaz (OTP), platný doklad o povinném ručení (zelená karta), případně velký technický průkaz, pokud jej stále máte. I když se od roku 2024 již velký TP nevydává, jeho předložení může zjednodušit evidenci, zejména pokud dojde k chybám v elektronickém systému,“ vysvětluje Martin Thienel z Kalkulátor.cz.
Cena STK se pohybuje mezi 800 a 1 500 korunami podle typu vozidla a regionu. Kontrola trvá zhruba hodinu, s měřením emisí si vyhraďte raději hodinu a půl.