investice.cz /magazín

Vaše investiční příležitosti

Firmě Nike kvůli silnějšímu dolaru a růstu nákladů klesl zisk o 22 %

30.09.2022
akciesvěttržbyusa

Akcie Porsche první den na burze zprvu posílily, ale uzavřely na emisní ceně

30.09.2022
VWakcieburzaiponěmecko

Philipu Morris ČR stoupl v pololetí zisk o 5,8 %

29.09.2022
podnikánítržbyčesko

O akcie Porsche je zájem, Volkswagen jejich cenu stanovil na 82,50 eura

29.09.2022
VWakcieautoburzaipo

Mileniálové nemají peníze

10.12.2018

Existuje řada úvah o tom, jak je odlišná současná generace mileniálů oproti těm předchozím...

Existuje řada úvah o tom, jak je odlišná současná generace mileniálů oproti těm předchozím. Bezesporu používá jiné obchodní modely, jiné značky a jiné objednací či komunikační kanály. Ve své podstatě se však od předchozích generací, co se týče spotřeby, tolik neliší.

Nová studie Americké centrální banky (FED) jasně ukázala, že pokud očistíme spotřební data o demografické faktory, jakými jsou věk, disponibilní příjem a další skutečnosti, jsou data o spotřebě a utrácení různých generací až překvapivě podobná. Mileniálové mají nižší příjmy než předchozí generace, proto utrácejí méně. Důležité je však zjištění, že u mileniálů existuje potenciál ke zvýšení spotřeby. Stačilo by, aby měli vyšší příjmy nebo větší majetek. To se samozřejmě postupně děje přirozeným přesunem bohatství v rámci rodiny a rostoucími příjmy po získání prvních pracovních zkušeností.


Když se podíváme na studii FEDu blíže, tak se jako hlavní faktory nižší spotřeby mileniálů jeví věk a disponibilní příjem. FED zkoumal i další faktory jako průměrnou útratu, dluhy či celkový majetek. Po hlubší analýze jednotlivých položek spotřeby studie dospěla k závěru, že mileniálové mají podobné preference a chuť utrácet, jako měly předchozí generace. Mileniálové však obecně utrácejí méně za ubytování a stravování, naopak vynakládají více za vzdělávání, které je ve Spojených státech zpoplatněno. Určitý mezigenerační posun tedy existuje.


Zajímavostí je, že když byla předchozí generace baby boomers mladá, čelila různým neopodstatněným závěrům. Vyčítána jí byla například přílišná rozhazovačnost oproti předchozí takzvané tiché generaci, kterou ovlivnila druhá světová válka. Po očištění dat o věk, příjem a majetek se ukázalo, že to vůbec nebyla pravda. Baby boomers se chovali podobně jako předchozí generace, měli pouze více peněz a větší možnost utrácet. Dokonce se ukázalo, že spotřeba boomerů nerostla tak rychle jako jejich příjmy, takže měli větší tendenci spořit (investovat).


Nyní se situace svým způsobem obrací, když je současná generace mileniálů považována za generaci, která se odklání od konzumu směrem k prožitkům, sharingu či duchovnu. Pravdou je, že do značné míry je jejich odklon od konzumu nedobrovolný, způsobený nižšími příjmy a menším majetkem. Plynou z toho zásadní závěry pro současný a budoucí trh akcií i jiných tříd investic. S jídlem roste chuť a s rostoucími příjmy a majetkem mileniálů lze očekávat výraznější absolutní růst spotřeby, větší zájem o investice do akcií a ostatních tříd aktiv. Konkrétní business modely, značky a komunikační kanály budou výrazně jiné než u generací předchozích. Stačí zmínit koncepty jako sharing, sociální sítě, crowdfunding, umělá inteligence a podobně. Na potřebě konzumu to však nic nezmění a obavy o budoucí poptávku jsou tedy zbytečné.


Zaujal Vás tento článek? Jste investor?

Nechte nám na sebe spojení, ozveme se Vám zpět.

Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!