Unilever vytvořil továrnu, která se vejde do přepravního kontejneru

Pod pojmem továrna si obvykle každý představí velké zařízení s vysokými komíny, z nichž se...

Unilever vytvořil továrnu, která se vejde do přepravního kontejneru
 Redakce
Redakce

Pod pojmem továrna si obvykle každý představí velké zařízení s vysokými komíny, z nichž se valí pára. Výrobce spotřebního zboží Unilever ale vyvinul plně funkční výrobní linku v přepravním kontejneru, upozornil zpravodajský server CNN.

Unilever má více než 300 továren v 69 zemích a sériové výrobní linky umožňují vyrábět obrovské množství produktů. Využití stejných zařízení k výrobě menších sérií zboží, kvůli testování nových nápadů nebo uspokojení sezonní poptávky, ale může být neefektivní a může i někdy znamenat plýtvání. Firma tak přišla s experimentem, který nazývá nanotovárna nebo cestovní závod.

Reklama


Nákladní loď nebo kamion mohou kontejner o délce 40 stop (12,2 m) díky jeho velikosti přepravit na libovolné místo, uvádí Unilever. Ke spuštění výroby potřebuje pouze zdroj vody a připojení na elektřinu. Nanotovárna se nyní nachází v Nizozemsku, kde v rámci prvního testování vyrábí tekutý bujon. Závod podle firmy za osmihodinovou směnu vyrobí zhruba 300 tun bujonu.

Reklama


Ředitel dodavatelského řetězce Unileveru Marc Engel uvádí, že celý výrobní proces se odehrává uvnitř kontejneru, od zpracování surovin až po balení hotového výrobku. Protože zařízení bylo vyvinuto pro malé prostory, jsou tam některé rozdíly proti standardní továrně. Pro vytápění se třeba místo páry využívá elektřina.


Engel řekl, že nanotovárna je plně digitalizovaná a má senzory, které posílají aktuální data o výrobě do centrální řídící místnosti. Některé procesy jsou plně automatizované, na jednu směnu je nutná přítomnost tří zaměstnanců. Dva aktivují výrobu a řídí linku, zatímco třetí řídí balení a odvoz finálních produktů. Jednou z nejdůležitějších vlastností nanotovárny je podle Engela to, že je mobilní. Umožňuje to větší flexibilitu, když je potřeba se přizpůsobit poptávce na lokálních trzích a využívat místní suroviny. To znamená, že se neplýtvá zdroji a emisemi při přepravě surovin a výrobků ze vzdálených míst.


"Díky tomu, že máme nanotovárnu v přepravním kontejneru, můžeme naši výrobu dostat tam, kde to potřebujeme," říká Engel. "Výrobky můžeme zavádět rychleji a objem výroby můžeme rychle zvyšovat nebo snižovat, aby odpovídal spotřebitelským trendům."


Zkušební provoz nanotovárny začal v červnu, po zpoždění způsobeném omezeními, která měla zabránit šíření nemoci covid-19. Potrvá několik týdnů a pokud bude úspěšný, pak Unilever doufá, že továrnu využije k výrobě dalších produktů a bude se snažit vyrobit nové nanotovárny. Podle Engela se v továrně mohou vyrábět majonézy, zmrzliny i kosmetické výrobky a produkty pro péči o domácnost. Firma zkoumá i plány na pronájem těchto závodů nebo jejich prodej mladým podnikatelům, dodal Engel. Síť nanotováren s lokálními zásobovacími linkami a centrálním řídícím systémem by mohla být i součástí budoucnosti Unileveru, dodává.


Zdroj: ČTK




"Společnost Unilever má více než 90 let dlouhou historii. V současné době patří mezi největší výrobce na světě v segmentu potravin a výrobků pro péči o tělo a o domácnost."

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS
Reklama

Vědomosti dne

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Co je inflace a jak se projeví v investování?

Již druhá polovina roku 2021 přinášela první predikce možného turbulentního růstu cen v následujícím obdobím. V České republice v té době také začala pomalu stoupat míra meziroční inflace. Ze standardních z posledních let 2-3 % se inflace ke konci roku vyšplhala na 6,6 % a další růst na sebe nenechal dlouho čekat.

Reklama
Reklama