Prodej piva Gambrinus poslední 2 roky rostl, letošek bude ztrátový
Prodej nejprodávanějšího českého piva Gambrinus po několikaleté stagnaci poslední dva roky rostl...
Prodej nejprodávanějšího českého piva Gambrinus po několikaleté stagnaci poslední dva roky rostl. Loni meziročně o sedm procent, zejména díky předloňské novince Gambrinus 11, která je jen v čepované variantě. Letošek bude kvůli několikaměsíčnímu uzavření restaurací a hospod vinou koronaviru ztrátový. Letní měsíce byly sice pozitivní a přinesly nadechnutí pro hospody i pro pivovar, ale čtvrté čtvrtletí bude opět ve znamení ztrát, meziročně o desítky procent, řekl ČTK mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.
"Ačkoliv letos obecně zaznamenáváme větší zájem o balená piva, jejich prodeje nemohou nahradit ztrátu způsobenou zavřením hospod a restaurací a nemožností prodávat sudové a tankové pivo," uvedl. Mezi balenými pivy je větší zájem o ležáky, také o dvanáctku Gambrinus. V lednu skončil pivovar Gambrinus s výrobou piva v PET lahvích, což je podle Kováře první velký krok na cestě k udržitelným obalům. Pivovar hodlá nadále investovat do produkce i podpory značky.
Gambrinus loni v červnu oslavil 150 let od založení Prvního plzeňského akciového pivovaru. Odhalil pamětní desku, která nese závazek sládků a vedení, že se bude nadále vařit způsobem typickým pro české pivo. Letos 10. prosince je to 150 let od uvaření první várky, v prvním uceleném roce se vyrobilo přes 30.000 hektolitrů.
Podle Milana Mácy, který dohlíží na výrobu Gambrinusu a přípravu receptů od roku 1982, začaly prodeje růst v roce 2018. Předtím značka několik let stagnovala. Její propad začal v roce 2007. Zaměřila se příliš na kvantitu, byla k dostání v příliš mnoha hospodách a nebylo možné udržovat kontrolu nad kvalitou čepování a servírování. Nejvíce se prodává na západě a severu Čech a kolem Prahy. V celé ČR se čepuje asi v pětině všech restaurací a hospod, kterých je v zemi kolem 40.000. Menší objemy pivovar vyváží do 19 zemí, třeba do Izraele, Arménie a Koreje.
Milion vyrobených hektolitrů za rok překročil pivovar Gambrinus podle obchodního sládka Pavla Zítka v roce 1979, tehdy se začala prosazovat jeho dvanáctka. "V roce 1984 mu hodně pomohlo zdražení piva, protože Pilsner Urquell byl drahý a spotřebitelé přešli na Gambrinus," uvedl. Po velkých investicích do technologie a rozšíření v 90. letech překročil v roce 1997 výstav tři miliony hektolitrů, což je zhruba současný roční prodej. Ještě kolem roku 2000 vyráběl čtyři miliony hektolitrů a Gambrinus byl každé čtvrté vypité pivo v ČR. Prodeje nejvíce rostly v 90. letech, řekl Zítek. Podle něj je pivovar Gambrinus s téměř 30 zaměstnanci (v 80. letech jich měl v létě přes 400) v poměru k produkci nejefektivnějším výrobcem piva v ČR.
Ještě předloni se prodalo 48 procent gambrinusu v sudech a tancích a 52 procent v lahvích a plechovkách (za socialismu byly dvě třetiny čepovaného). Letos vinou covidu výrazně převáží balené pivo. "Všechno sudové a tankové pivo je už zhruba čtyři roky nepasterované, aby mělo pořád svěží čerstvou chuť," uvedl Zítek. Gambrinus je hodně čisté pivo, je v něm cítit jen slad a chmel, možná trochu kvasnice. Výborná hospoda se podle Zítka pozná podle toho, jakou čepuje desítku Gambrinus. Naopak v Pilsneru Urquell ocení znalci spoustu chutí a vůní, řekl.
"Milovníci neřestí si sáhnou hlouběji do kapsy. Po zdražování tabákových výrobků a tvrdého alkoholu přijde výrazné zdražení piva. Pivovary jsou nuceny reagovat na vysokou inflaci v české ekonomice a nepříznivé dopady pandemie koronaviru."