Lidé začínají utrácet. Nákupy se přesouvají na internet

Podle květnových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu...

Lidé začínají utrácet. Nákupy se přesouvají na internet
 Redakce
Redakce

Podle květnových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu růstu maloobchodních tržeb o 2,0 procenta. Nejvíce rostly tržby v segmentu nepotravinářského zboží, kde došlo ke zvýšení o 6,1 procenta. Lidé pravděpodobně realizovali odloženou spotřebu z předchozích měsíců, kdy byly zavřené některé obchody. Naopak u pohonných hmot klesly tržby o 9,4 procenta, což bylo způsobeno meziročním poklesem cen pohonných hmot i omezením přepravy.

Bez očištění dat o kalendářní vlivy dopadly statistiky maloobchodních tržeb výrazně hůře, protože v květnu 2020 bylo o dva pracovní dny méně než v květnu 2019. Neočištěné statistiky hovoří o meziročním snížení maloobchodních tržeb o 0,7 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily pouze o 2,6 procenta a tržby za pohonné hmoty se snížily dokonce o 11,8 procenta.

Reklama


Na dané téma si můžete poslechnout více v podcastu:

Reklama

<iframe style="border: none" src="//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/15131621/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/00263e/" height="90" width="100%" scrolling="no"  allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

 

Nejvyšší zájem přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 33,6 procenta. Ve specializovaných prodejnách se zvýšily nákupy sortimentu pro domácnost. Naopak pokles tržeb zaznamenaly prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím. Výrazný propad tržeb utrpěly i prodejny s oděvy a obuví.

 

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně snížily o 32,6 procenta. Neočištěné tržby klesly dokonce o 36,8 procenta. Jasně se ukazuje, že automobilky nemají problémy pouze ve výrobě, kde kvůli pandemii hlásí obří propady. Lidé odkládají dražší nákupy, což omezuje prodeje vozidel. Klíčovým problémem automobilek se proto stává odbyt jejich nových výrobků.


[sc:articleform id=10 articleid=924]



"Nákupy přes internet a zásilkové služby umožňují zákazníkům jednoduše srovnávat ceny mezi obchody. Nakupovat lze z pohodlí domova, bez kontaktu s jinými lidmi a bez front. Díky těmto výhodám se online nakupování stávalo stále populárnější již před propuknutím pandemie. V průběhu koronavirové krize byl trend přesunu nákupů do virtuálního světa posílen a pravděpodobně zůstane jedním z nejviditelnějších důsledků pandemie."

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS
Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama