investice.cz /magazín

Vaše investiční příležitosti

Walmart bude doručovat objednávky pomocí dronů

25.05.2022
strategietechnologieusa

VW může předstihnout Teslu v prodeji elektromobilů

25.05.2022
EVVWautočesko

Starbucks odchází z ruského trhu

24.05.2022
podnikánírusko

ČEZ nepodal nabídku na odkup zásobníků RWE

24.05.2022
komodityplynČEZ

Stížnost na praktiky Googlu

11.02.2022

Stížnost by podle agentury Reuters mohla komisi přimět k důraznějšímu vyšetřování...

Evropská rada vydavatelů (EPC) podala k Evropské komisi (EK) stížnost na praktiky americké internetové společnosti Google v odvětví digitální reklamy. Stížnost by podle agentury Reuters mohla komisi přimět k důraznějšímu vyšetřování této záležitosti. Google své kroky obhajuje tím, že vydavatelé, kteří se rozhodnou využít jeho reklamní služby, si většinu příjmů nechávají.

"EPC vyzývá Evropskou komisi, aby pohnala Google k zodpovědnosti za jeho praktiky, jež narušují hospodářskou soutěž, a aby zavedla nápravná opatření k obnovení účinné hospodářské soutěže," uvedla EPC v dnešním oznámení. On-line reklama podle vyjádření české pobočky Googlu podporuje velkou část obsahu, který uživatele na internetu baví a z něhož se učí.


"Byla to právě on-line reklama, která umožnila milionům malých podniků poprvé si dovolit inzerovat a která vytvořila nové příležitosti a podstatné zdroje příjmů také pro malé i velké vydavatele. Takové příležitosti v době tištěných médií neexistovaly. Když se vydavatelé rozhodnou využít naše reklamní služby, ponechávají si většinu příjmů. Každý rok vyplácíme miliardy dolarů přímo partnerům v naší reklamní síti z řad vydavatelů," uvedl Google v reakci.


Evropská komise loni v červnu začala Google vyšetřovat s cílem zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. Komise zkoumá, zda Google neupřednostňuje vlastní služby pro on-line reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby.


Předseda EPC Christian Van Thillo uvedl, že praktiky Googlu působí značnou újmu evropským vydavatelům, inzerentům i spotřebitelům, a to v podobě vyšších cen, omezenější možnosti výběru, nižší transparentnosti a menších inovací.


"Antimonopolní úřady po celém světě dospěly k závěru, že Google omezuje konkurenci v reklamních technologiích, Googlu se z toho ale daří vyváznout s drobnými závazky, které nepřinášejí žádnou významnou změnu jeho praktik. To nesmí pokračovat," prohlásil. "V sázce je příliš mnoho, zejména z hlediska budoucnosti financování svobodného a pluralitního tisku," dodal.


S postojem Evropské rady vydavatelů souhlasí i česká Unie vydavatelů. "Sice nejsme zapojeni do EPC, ale jejich argumenty jsou oprávněné. Google se bohužel chová s ohledem pouze na maximalizaci vlastních zisků a pokusy o zneužívání tržního postavení jsou evidentní," řekl ČTK výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.


Google měl v roce 2020 na tržbách z on-line reklamy 147 miliard dolarů (přes tři biliony Kč), což je více, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v této branži. Reklama na jeho nástrojích, včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail, se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.


Zdroj: ČTK

„Velké technologické společnosti byly nejsilnějšími globálními hráči už před koronavirovou krizí. Pandemie jejich dominanci ještě posílila, protože urychlila přechod z reálného do virtuálního světa.“

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS

Investiční příležitosti

Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.

top