Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000
Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit...
Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to dnes týdeník Škodovácký odborář. Automobilka uvedla, že během letošního roku bude schopna snížit počet zaměstnanců o dvě procenta přirozenou cestou, například odchody zaměstnanců do penze nebo přirozenou fluktuací, tedy bez výpovědí.
Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Škoda Auto zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v Česku asi 34.000. Jde o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci. "Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat," uvedl dnes týdeník. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s pětiprocentním snižováním počtů pracovníků, chtějí dosáhnout snižování stavů jen na nutné minimum.
"Automobilový průmysl se nachází ve fázi transformačního procesu, který masivně urychlí také Zelená dohoda pro Evropu a razantní digitalizace automobilů. Následující jeden až dva roky rozhodnou o dlouhodobé konkurenceschopnosti společnosti Škoda Auto," řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Za loňský rok automobilka snížila náklady o 550 milionů eur (asi 14,4 mld. Kč). "Letos budeme schopni stav personálu v naší administrativě snížit o dvě procenta díky vývoji demografické křivky a přirozené fluktuaci. Našim cílem je toho dosáhnout bez výpovědí z organizačních důvodů," uvedl Kotera. Všechny kroky firma projednává s odbory. Počty zaměstnanců se mají podle Kotery snižovat v administrativě, nikoliv ve výrobě.
Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. Odbory upozorňují, že pokud bude snižování počtu zaměstnanců pokračovat, vytvoří takzvaný projekt solidarity, kdy pracovníci ve výrobě budu například odmítat různé modely pracovní doby, jako je 17směnný a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů.
Provoz ve Škodě mezitím komplikuje pandemie koronaviru. Na výrobních linkách už nastal podstav. "Řešení firma nalezla tak, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím," doplnili odboráři.
Agenturní zaměstnanci musí podle odborů po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby posíláni na další směnu. Odbory to kritizují. "Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i celém koncernu Volkswagen," uvedl Škodovácký odborář.
Škoda tvrzení odborů popírá. "Veškeré přesčasy jsou vždy na dobrovolné bázi. Aktuálně s přihlédnutím k současné situaci, možnost práce přesčas ve firmě po dohodě s Odbory KOVO hromadně nevyužíváme," řekla ČTK mluvčí automobilky Martina Gillichová.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.
"Automobilový průmysl byl výrazně zasažen koronavirovou krizí. Lidé kvůli vysoké míře nejistoty odkládají dražší nákupy do budoucnosti, což výrazně snižuje prodeje nových automobilů."