Senátoři v USA vyzvali k vyšetřování firmy Meta kvůli podvodným reklamám
Američtí senátoři Josh Hawley a Richard Blumenthal vyzvali regulační úřady k vyšetření praktik internetové společnosti Meta Platforms v oblasti reklamy. Výzva přichází po zprávě agentury Reuters o rozsáhlých příjmech, které firmě údajně přinášejí reklamy na podvodné aktivity a zakázané zboží na jejích sociálních sítích Facebook a Instagram.
Senátoři požadují prověření praktik firmy Meta americkou Federální obchodní komisí (FTC) a Komisí pro cenné papíry a burzy (SEC). "FTC a SEC by měly okamžitě zahájit vyšetřování," uvedli v dopisu zaslaném těmto úřadům. Pokud se ukáže, že zprávy o reklamních praktikách Mety jsou pravdivé, měly by úřady podle senátorů firmu přinutit k vrácení zisků, zaplacení pokuty a ukončení těchto praktik.
Agentura Reuters tento měsíc informovala, že Meta koncem loňského roku v interním dokumentu odhadovala své celoroční příjmy z nezákonné reklamy na zhruba 16 miliard dolarů (335 miliard Kč). Interní dokumenty podle Reuters rovněž ukázaly, že pravidla společnosti Meta proti podvodům se zřejmě neuplatňují u řady reklam, které podle názoru jejích zaměstnanců tato pravidla porušují.
Mluvčí společnosti Meta uvedl, že tvrzení obsažená v dopisu senátorů jsou "přehnaná a nepravdivá". "Agresivně bojujeme proti podvodům, protože lidé na našich platformách takovýto obsah nechtějí, nechtějí ho ani legitimní inzerenti, nechceme ho ani my," dodal.
Hawley a Blumenthal jsou v dopise vůči opatřením firmy Meta proti podvodným reklamám skeptičtí. Poukazují v něm na veřejně dostupnou databázi reklam, které se objevují na sociálních platformách společnosti Meta. Tato databáze podle nich obsahuje "jasně identifikovatelné reklamy" na nezákonné hazardní hry, platební a kryptoměnové podvody, falešné nabídky státní podpory či služby, které pomocí umělé inteligence umožňují vytvářet falešné sexuální fotografie a videa lidí bez jejich souhlasu.