Inflace v říjnu zrychlila na 2,5 procenta, způsobily to ceny potravin

Spotřebitelské ceny v Česku v říjnu meziročně vzrostly o 2,5 procenta, inflace tak zrychlila ze zářijových 2,3 procenta. V meziměsíčním srovnání se ceny zvýšily o 0,5 procenta, uvedl dnes Český statistický úřad (ČSÚ), který tak potvrdil svůj předběžný odhad.

Inflace v říjnu zrychlila na 2,5 procenta, způsobily to ceny potravin
 Redakce
Redakce

Podle analytiků zrychlení inflace způsobily ceny potravin, problematický ale zůstává i setrvalý rychlý růst cen služeb. Česká národní banka (ČNB) uvedla, že cenový vývoj vyžaduje zachování přísných měnových podmínek.

V evropském srovnání mělo Česko v říjnu 14. nejnižší inflaci ze 41 sledovaných zemí, proti září si o čtyři příčky pohoršilo, uvedl analytik investiční platformy Portu Lukáš Raška. Ze sousedních zemí byl pozvolnější cenový růst pouze v Německu, kde meziroční inflace byla 2,3 procenta. V Polsku se ceny zvýšily o 2,8 procenta, na Slovensku a v Rakousku shodně o čtyři procenta.

Reklama

"Vývoj spotřebitelských cen byl v říjnu opět výrazně ovlivněn cenami potravin a nealkoholických nápojů, které zrychlily svůj meziroční růst na 3,6 procenta. Oproti minulému měsíci jejich ceny vzrostly o 1,1 procenta," uvedla vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ Pavla Šedivá. Meziročně zhruba o čtvrtinu zdražila káva, o pětinu kakao, o osm procent mléčné výrobky. Maso zdražilo o víc než šest procent a pekárenské výrobky a obiloviny o tři procenta.

Také analytici označili za hlavní příčinu zrychlení inflace potraviny. "K nárůstu inflace přispěly ceny potravin, které jsou volatilní, chovají se nevyzpytatelně," uvedla analytička Raiffeisenbank Tereza Krček. "Ceny potravin jsou citlivé na vnější faktory a reagují na špatnou úrodu či nepřízeň počasí. V posledních měsících je ovlivňují také rostoucí ceny zemědělských výrobců v oblasti živočišné výroby," doplnila.

Reklama

Ceny zboží úhrnem meziročně vzrostly o 1,3 procenta, ceny služeb o 4,6 procenta. Rychlý růst cen služeb analytici stále vnímají jako problematické. "V případě meziročního porovnání cen je evidentní pokračování zvýšené inflace v cenách služeb. Nájemné, rekreační a kulturní služby, ceny dovolených v cestovních kancelářích, stravování, ubytovací služby, ve všech uvedených oblastech se meziroční inflace pohybuje mezi čtyřmi a šesti procenty," uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Zdražování služeb se projevuje i v jádrové inflaci, která zahrnuje výrobky a služby nepodléhající regulaci ani výrazným cenovým výkyvům a je nejlépe ovlivnitelná měnovou politikou centrální banky. V říjnu zůstala 2,8 procenta, na stejné úrovni je třetí měsíc, upozornil ředitel sekce měnové ČNB Petr Sklenář.

"Ve zbytku roku očekáváme, že míra inflace zůstane poblíž posledních hodnot. Vzhledem ke stále zvýšené jádrové inflaci zůstávají důvody pro opatrnost v měnové politice," uvedl Sklenář. "Vývoj jádrové inflace ukazuje, že celkový cenový vývoj v domácí ekonomice ještě není plně stabilizován a vyžaduje přísné měnové podmínky," dodal.

Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama