Češi mají strach z růstu nákladů. Ceny začínají ovládat jejich nákupní chování
Téměř 60 % Čechů se podle nového průzkumu obává růstu životních nákladů. Lov na nejnižší ceny tak bude v příštích měsících hlavním faktorem při rozhodování, co si lidé koupí. To může mít dopad nejen na kvalitu produktů, ale i na zdraví populace.

Češi mají strach o své finance a podle všeho to zásadně ovlivní, jak budou v příštích měsících nakupovat. Podle aktuálního průzkumu EY Future Consumer Index se 58 % české populace obává růstu životních nákladů. Bezprostřední obavy o vlastní finanční situaci pak vyjádřilo 46 % dotázaných. Klíčovým faktorem, který bude v následujícím období rozhodovat o nákupním chování, se tak podle studie stává především cena.
Tento trend ale může mít nepříjemné důsledky, zejména pokud jde o kvalitu výrobků. Podle expertů lidé kvůli tlaku na cenu stále častěji sahají po levnějších alternativách, a to nejen v oblasti potravin, ale i u módy či elektroniky. Výsledkem je nejen nižší kvalita, ale i kratší životnost výrobků.
„Sledujeme z analýzy dat nákupů na našem e-shopu, že lidé jsou v dnešní době mnohem více citliví na cenu. Změnu chování lze sledovat i ve srovnání s obdobím před 3 lety či před rokem. I drobné zlevnění nebo procentuální sleva znamenají růst poptávky a u zdražení to funguje samozřejmě s podobnou citlivostí naopak,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz.
Už teď se podle odborníků negativní dopady honu za nízkými cenami projevují například u potravin. Levnější produkty často obsahují méně kvalitní suroviny, vyšší podíl konzervantů nebo aditiv. U oblečení zase klesá jeho životnost a lidé jsou nuceni nakupovat častěji.
Z průzkumu také vyplývá, že snaha šetřit peníze negativně ovlivňuje ochotu lidí nakupovat udržitelné produkty. Přestože povědomí o udržitelnosti roste, mnohé odrazuje právě jejich vyšší cena.
„Hlavní příčinou nezájmu o udržitelné výrobky je ovšem dle citovaného průzkumu jejich vyšší cena. Ani v tom se Češi se 68 % respondentů neliší od respondentů ze západní Evropy, i těm z většiny (70 %) vadí hlavně cena. V České republice ovšem hraje udržitelnost při spotřebitelském rozhodování vyšší roli, když není důležitá jen pro 18 % respondentů, zatímco v západní Evropě se takto vyslovilo 22 %,“ uzavírá Ruslan Skopal z Trenýrkárna.cz.
Průzkum rovněž odhalil, že více než polovina Čechů (52 %) nedůvěřuje firmám, které se prezentují jako udržitelné, kvůli nedostatku informací a transparentnosti. To podle odborníků ukazuje na potřebu otevřenější a poctivější komunikace ze strany firem.
Z výzkumu je tak patrné, že český trh v následujících měsících čeká období, kdy hlavním měřítkem při nákupech bude především cena. To s sebou ale přináší riziko, že kvalita, zdraví a udržitelnost zůstanou až na druhé koleji.