Průmysl může kvůli povolenkám odejít z EU třeba do Číny

Ďábelskost nových povolenek pro domácnosti (EU ETS 2) spočívá v tom, že zatímco ekonomiku lze zbavit průmyslu, deindustrializovat, nelze ji zbavit domácností.

Průmysl může kvůli povolenkám odejít z EU třeba do Číny
Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda

Zatímco podnik se kvůli již existujícím průmyslovým povolenkám (EU ETS 1) přestěhuje třeba do Číny, domácnost bude odsouzena si chystanou povolenku EU ETS 2 v ceně vytápění nebo pohonných hmot kupovat stále.

Burzovní spekulanti s povolenkami, jako je třeba britský Carbon Cap, světově největší hedgeový fond zaměřený na investice do uhlíkových odpustků, tudíž povolenky EU ETS 2 obzvláště vítají. Protože vědí, že ekonomiku lze zbavit průmyslu, ale ne domácností, nové povolenky pro domácnosti pro ně představují zaručenější zdroj zisku než nynější povolenky průmyslové, EU ETS 1.

Reklama

Proto také Mezinárodní asociaci pro obchodování s emisními povolenkami, která ony spekulanty sdružuje, letos v září tolik vyplašil tlak některých zemí EU na oddálení zavedení povolenek pro domácnosti. Oddálení spuštění nových povolenek by totiž znamenalo odložení otevření penězotoků, které mají vést i třeba od důchodců z českého venkova právě k obchodníkům s uhlíkovými odpustky.

Nejlepší obrana je útok. Mezinárodní asociace pro obchodování s emisními povolenkami teď přechází do protiútoku a žádá zahájení prodeje nových povolenek pro domácnosti už v polovině roku 2026, o půlroku dříve, než se dosud plánováno.

Reklama

Brusel se nakonec zřejmě postaví na stranu spekulantů, nikoli některých členských zemí EU, mezi nimiž je i Česko. Brusel totiž spekulanty zjevně skrytě vítá, protože svými investicemi do povolenek šponují jejich cenu a nutí a budou nutit firmy a domácnosti v EU k ještě rychlejší dekarbonizaci. Vzniká tak symbiotický vztah mezi bruselským úřednictvem a spekulanty z celého světa, třeba i z Číny, kdy první si plní své ideologické zelené cíle, druzí oportunisticky bohatnou, přičemž ekonomika EU skomírá ztrátou konkurenceschopnosti v globálním měřítku a domácnosti se musí sžít s propadem vlastní životní úrovně.

To je faktická náplň programu Fit for 55, který Česko už schválilo. Vždyť to vše se děje ve jménu snížení globální teploty do roku 2050 o 0,003 stupně Celsia (snížení teploty oproti stavu bez povolenek EU ETS 2!), které povolenky zajistí přinejlepším, jak vyplývá z klimatického modelu OSN.

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
hlavní ekonom Trinity Bank

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. V letech 2020-2022 byl členem Národní ekonomické rady vlády, která se zaměřovala zejména na boj s ekonomickými důsledky šíření onemocnění COVID-19. Je činný také jako socioekonomický analytik při Organizaci spojených národů (OSN). Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Sleduje vývoj (geo)politické a ekonomické situace ve světě a v České republice.

Další články autora
Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama