Nové zakázky rostou, ale obavy z cel nezmizely

Podmínky ve zpracovatelském průmyslu se místo predikovaného zlepšení v srpnu opět zhoršily, když index PMI poklesl ze 49,7 na 49,4 bodů, ačkoli naše i tržní prognóza předpokládaly těsné překonání klíčové hranice 50 bodů, oddělující expanzi a pokles v odvětví. Nicméně to neznamená, že se nenajdou pozitivní zprávy.

Nové zakázky rostou, ale obavy z cel nezmizely
Martin Kron
Martin Kron

Tou nejzásadnější je, že firmy zaznamenaly největší nárůst nových zakázek od února 2022, tedy od vypuknutí plnohodnotné války na Ukrajině. Zároveň se opět zvýšila jejich obchodní důvěra, a to v souvislosti s relativně umírněnými cenovými tlaky. Zhoršení podmínek jde tak na vrub tentokrát stagnující výrobě, problémům v logistice a důsledkům celní politiky USA. Sdílíme obavy průmyslu z amerických cel, která přestože nejsou tak vysoká, jak Trump vyhrožoval, znamenají zásadní faktor, který zcela jistě nepřispěje pozitivně k oživení tuzemského průmyslu, a tím i celé české ekonomiky.

Po dvou měsících, kdy se objem produkce zvyšoval, srpen přinesl pouze její stagnaci. K uspokojení zakázek tak ve značné míře stačily skladové zásoby. Zároveň je třeba říci, že výrobu limitovaly problémy v logistice, když byly evidovány přetížené přístavy. To je jeden z dopadů celní politiky Spojených států amerických, kdy se firmy pravděpodobně snažily v maximálně možné míře využít čas exportovat/importovat potřebné zboží, materiály či suroviny, což vedlo ke zmíněným problémům v logistice. Dodací lhůty se tak prodloužily na nejdelší dobu od listopadu 2024. To je, doufejme, pouze krátkodobý problém, který brzy odezní. Závažnější je však negativní dopad na výkonnost celé světové ekonomiky, jelikož cla budou potlačovat agregátní poptávku. To může být mnohem déle trvající problém, který nemusí ani po případném zrušení cel zmizet vzhledem k narušení dodavatelských řetězců, které se mnohdy tvoří roky. Pro český exportně-orientovaný průmysl je to špatná zpráva, přičemž již nyní se potýká se slabou poptávkou ze zahraničí, především z Německa. Přitom právě pro německou ekonomiku je americký trh velmi důležitým, což situaci ani přinejmenším neulehčuje.

Reklama

Přesto se obchodní důvěra zvýšila v souvislosti s plánovanými vyššími investicemi, uváděním nových výrobků na trh a umírněnými cenovými tlaky. Ceny vstupů rostly nejpomalejším tempem v průběhu tohoto roku. Na druhé straně vzhledem ke snaze omezit náklady poptávka po vstupech opět poklesla a byly využívány ve značné míře nahromaděné zásoby z předchozího období. Prodejní ceny pak poklesly třetí měsíc v řadě za účelem udržení stávající a přilákání nové klientely. Firmy dále redukovaly zaměstnanost v tomto odvětví, což je jev, který pozorujeme více než dva roky.

Index PMI sice v srpnu poklesl, pozitivem však je, že vzrostl počet nových zakázek a optimismus firmy neopouští. Nicméně klíčové v dlouhodobém horizontu bude, jak se vypořádají s dopadem amerických cel na svůj byznys. Negativní dopady by pak měl mírnit německý fiskální balíček.

Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama