Nikdy to nekoupím, nikdy!
Herní průmysl roste a stává se fenoménem dnešní doby. Představte si...
Herní průmysl roste a stává se fenoménem dnešní doby. Představte si, že v počítačových hrách se točí tolik peněz, že se dokonce uvažovalo, že se dostanou na olympijské hry. Proti hrám nic nemám, také je hraji a laskavý čtenář odpustí lehké rýpnutí v předchozí větě.
Společnost Electronic Arts (EA) je obří firma (tržní kapitalizace 25 mld. USD), která vydává nepřebernou plejádu her, které lze hrát jak na osobních počítačích tak na konzolích. Mezi její značky patří například série NHL, FIFA nebo Battlefield. A právě u hráčů Battlefieldu (hra z prostředí 2. světové války) EA letos narazila, a to dost. Z hráčů se totiž nestaly pouhé ovce, které vydavatelství sežerou, co se jim předhodí. EA spolu s DICE (vývojářské studio) začaly špatně už prvním trailerem (ukázkou, která má představit a navnadit na hru), který to od hráčů na sociálních sítích a na Youtube schytal ze všech stran. Hráčům se například nelíbila nucená genderová vyrovnanost herních postav, za které hráč hraje. Pak EA i DICE snažilo zachránit situaci komunikací s hráči přes sociální sítě, ale svým arogantním vystupováním ještě přilila benzinu do kamen. Přišlo očekávané bum a kamna bouchly.
Jeden z bývalých zaměstnanců dokonce prohlásil památnou větu. Volně přeloženo: „Pokud se vám to nelíbí, tak hru nekupujte“. A hráči ho poslechli. Prodeje nového Battlefieldu jsou proti předchozímu dílu o desítky procent nižší. Hodnocení hráčů na respektovaných serverech je hluboce podprůměrné a krabic s hrou jsou plné regály v obchodech. Vývojáři posunuli datum vydání, aby na poslední chvíli stačili zachránit co se dá, ale ani to se nepodařilo. Hra při vydání obsahovala spoustu chyb. Takhle se to opravdu nedělá a EA bude v budoucnu sloužit jako odstrašující kapitola v učebnicích marketingu.
Obchody, které hru nabízejí začaly reagovat velmi brzy po vydání hry. Začaly sami od sebe zlevňovat. Pár dní po vydání lze koupit zmíněnou hru o 50 % levněji. Z předpokládaného hitu, který spolykal obrovské částky na samotný vývoj a marketingovou kampaň, se nejspíš stane propadák. Takhle hráči nepotrápili první velkou společnost. Take-Two Interactive (ticker TTWO) muselo žehlit a udobřovat hráče kvůli lapáliím s GTA 5, kterého se celkem prodalo kolem 100 milionů ks kopií.
Na konci července loňského roku akcie atakovaly maxima nad 150 USD, přičemž 6. prosince 2018 dosáhly nejnižších hodnot za poslední rok (79,5 USD/akcii). Naposledy se u těchto hodnot pohybovaly v lednu 2017. EA pokrývá 31 analytických domů, 23 doporučuje koupit, 8 držet a žádný prodat. Cílová cena dle Bloombergu je 125 USD a nabízí teoreticky zajímavé zhodnocení.
[sc:articleform id=1 articleid=738]