Češi přehodnocují dovolenkové destinace. Chorvatsko ztrácí dech, notně tam zdražuje
Podle dat Českého statistického úřadu vyšla průměrná delší dovolená (čtyři a více nocí) v roce 2024 na 18 524 korun a kratší výjezdy stály v průměru 6 169 korun. V datech je patrný výrazný posun v preferencích. Itálie se stala nejnavštěvovanější destinací, s celkem 796 tisíci cestami.

Meziročně jde o nárůst o 25 %. Chorvatsko, dosavadní lídr, spadlo na druhé místo s 674 tisíci cestami, což znamená pokles o 17 %.
Chorvatsko už nepředstavuje levnou dovolenkovou volbu, jakou bývalo. A to nejen ve srovnání s minulostí, ale i v porovnání s jinými středomořskými destinacemi. Ceny v tamním cestovním ruchu vzrostly za poslední tři až čtyři roky přibližně o 50 %. Pro srovnání – v konkurenčních zemích jako Itálie, Francie, Řecko, Španělsko či Malta činí nárůst zhruba 20 %. Celková spotřebitelská inflace v Chorvatsku pak podle tamního statistického úřadu dosáhla za stejné období 28 %.
Rozdíly se smazávají. V roce 2016 byly ceny ubytování a restaurací v Chorvatsku o 64 % nižší než ve Francii a o 46 % nižší než v Itálii. Do roku 2023 se ale tento rozdíl ztenčil na pouhých 20 %, a Chorvatsko navíc předčilo i dříve „dražší“ destinaci, jakou je Řecko.
Například ceny za ubytování v Chorvatsku během velikonočních svátků byly letos vyšší než v Řecku a dosahují úrovně Itálie a Španělska. Pro první srpnový týden pak ceny v Chorvatsku překonávají většinu středomořské konkurence.
Nynější úspěch Itálie však také nemusí mít dlouhého trvání. Rok 2025 bude takzvaným Svatým rokem, kdy do Říma zamíří miliony poutníků. Výrazné navýšení poptávky může vést ke zdražení a přetížení některých oblastí, což se opět projeví na turistickém komfortu i na cenách.
Doba, kdy Češi bez váhání mířili do Chorvatska, se zjevně chýlí ke konci. Na cestovní mapě se přepisují trasy – a s nimi i rozpočty.