investice.cz /magazín
Vaše investiční příležitosti
Víc než na termíňáku

Ranní zpravodaj: Americké akcie skončily ve čtvrtek převážně v červených číslech

19.04.2024
S&P500akcieburzadow jonesnasdaqusa

Apple odstranil ze svého čínského obchodu aplikace WhatsApp a Threads

19.04.2024
appleusačína

Tesla svolává téměř 3900 Cybertrucků

19.04.2024
autotesla

Ranní zpravodaj: Velké technologické společnosti byly hnacím motorem dění na trhu

18.04.2024
S&P500akcieburzadow jonesnasdaqusa

VW odvolá šéfa Winterkorna, tvrdí média. Podvodný software firma instalovala do 11 milionů aut

24.09.2015

Německá automobilka přiznala, že software, který mohl "šidit" emisní kontroly, nainstalovala do 11 milionů vozů. Škoda Auto používá tento typ motorů ve starších vozech typu Fabie či Octavia. Kvůli podvodu s emisními testy se v Německu mluví o ..

Akcie německého koncernu Volkswagen během úterý dál padají v reakci na skandál s emisemi ve Spojených státech. Od začátku obchodování se na frankfurtské burze propadly o necelých 17 procent a v úterý k večeru se obchodovaly na úrovni 111 eur za akcii. Už v pondělí spadly o 20 procent. 

Centrála Volkswagenu oznámila, že "falešný software" byl instalován po celém světě do téměř 11 milionů vozů. Podle společnosti jde o řadu naftových motorů EA189. "Také Škoda Auto používala tyto motory skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány," řekl online deníku Aktuáně.cz mluvčí automobilky Jozef Baláž. 

Motory se montovaly do předchozí generace modelů Fabia, Octavia a Superb. Do ukončení jejich výroby je měl i model Roomster a Rapid.

Dozorčí rada automobilky, podle německého listuTagesspiegel, na svém pátečním zasedání odvolá generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Nahradit ho má Matthias Müller, který stojí v čele Porsche, uvádí deník s odvoláním na "zasvěcený zdroj". Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za "nesmysl".

Koncern během třetího čtvrtletí (červenec–září) vytvoří dodatečnou finanční rezervu 6,5 miliardy eur "na nezbytná servisní opatření". Současně je podle něj zřejmé, že předpověď zisku na letošní rok se bude muset "přizpůsobit". Loni vydělal kolem 11,1 miliardy eur a s podobným ziskem počítal i letos.

Volkswagen by mohl být dalším Lehman Brothers

Podle analytiků může mít skandál fatální dopad nejen na kurz akcií společnosti Volkswagen, ale i na celé odvětví. Hlavní ekonom společnosti Colosseum František Bostl nevylučuje propad ceny i na krizová minima z roku 2009, tedy k 30 eurům za akcii.

Pověst firmy byla podle něj pošramocena a hrozí, že se objeví pochybení i na ostatních trzích. Investorům proto nedoporučuje akcie VW nakupovat. "S nákupem ostatních německým značek jako BMW, Daimler či Porsche bych také počkal, až utichne aktuální panika," uvedl. 

"V tuto chvíli se tak diskuze začínají odvíjet ne směrem, jestli bude situace likvidační pro Volkswagen, ale zda není vzhledem k tomu, co všechno se následně spustí v rámci sektoru i ekonomik, automobilka dalším Lehman Brothers," uvedla analytička skupiny Roklen Lenka Dvořáková v narážce na největší bankrot v amerických dějinách. Banka Lehman Brothers se se položila v roce 2008, což svět uvrhlo do bankovní a finanční krize.

"Vzhledem k hrozbě dominovému efektu aféry, která může přesahovat výrobní haly Volkswagenu, je velmi těžké říci, kde se kurz akcií zastaví," uvedl analytik BH Securities Petr Hlinomaz.

Budou padat nejvyšší hlavy?

"Špinavé obchody v USA" bude muset generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn vysvětlovat dozorčí radě koncernu už zítra. Právě ve středu chce rada jednat o skandálu s emisemi. Na dalším jednání dozorčí rady v pátek se pak má rozhodnout o osobě výkonného šéfa koncernu, původně měla jednat o návrhu prodloužit pracovní smlouvu s Winterkornem o dva roky.

"Škoda, kterou jsme utrpěli na pověsti, je obrovská. Požadujeme rychlé a obsáhlé vysvětlení," uvádí předseda koncernových odborů a jeden z nejvlivnějších členů dozorčí rady Bernd Osterloh.

Kdo nese za skandál, který nemá v dějinách Volkswagenu obdoby, odpovědnost? Německá média se shodují v tom, že podvody se přímo dotýkají samotného šéfa koncernu Martina Winterkorna. "Lidé, kteří o tom něco vědí, pochybují o tom, že systematickou manipulaci bylo možné celá léta provádět bez vědomí top managementu," píše deník Handelsblatt.

Týká se to nejenom Winterkorna, ale také Ulricha Hackenberga, který do roku 2013 odpovídal za vývoj v dceřiné firmě Audi, tedy i za vývoj nových motorů. Do skandálu se "namočil" také jeho nástupce Heinz Jakob Neußer.

"Jsou dvě možnosti. Winterkorn o těchto praktikách v USA věděl, nebo o nich nebyl informován. V tom prvním případě musí odstoupit, v případě druhém se musíme ptát, jak je možné, že o tom nebyl informován," podotýká německý expert Arndt Ellinghorst z výzkumné firmy Evercore ISI.

Pro Volkswagen to může být také finanční pohroma. Americký zákon na ochranu ovzduší (Clean Air Act) stanoví pro každé jednotlivé auto, které nesplňuje emisní limity, pokutu ve výši až 37 500 dolarů. Německá automobilka "podvodným" softwarem vybavila 482 tisíc vozů Beetle, Golf, Passat a Audi A3. Takže celková pokuta může dosáhnout až 18 miliard dolarů. Byla by tedy vyšší než loňský čistý zisk automobilky, který v přepočtu činil 14,4 miliardy dolarů.

Předpokládaná maximální pokuta vyjadřuje jenom "občanskoprávní stránku věci". Ministerstvo spravedlnosti ve Washingtonu se ale chystá celou aféru prošetřit z trestněprávního hlediska.

Škoda vyšetřování nekomentuje

Automobilka Škoda Auto, která je součástí Volkswagenu, probíhající vyšetřování nechce komentovat. Nedokáže odpovědět na otázku, zda může vyloučit podvody při měření emisí, které na Volkswagen praskly v USA.

"Důležité je, že všechny aktuální modely značky Škoda, nabízené v Evropské unii, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí," dodal mluvčí automobilky Baláž.

Vyšetřování probíhá v Německu a do testů se pustila i Jižní Korea. Francouzská vláda v úterý navrhla, aby se skandál vyšetřil na úrovni celé Evropské unie. Ministr financí Michel Sapin zároveň vyzval, aby kontrolou prošla také auta francouzských automobilek. Na Evropskou komisi apeloval i britský ministr dopravy Patrick McLoughlin. Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala k rychlému objasnění celého případu.

Německo ministerstvo dopravy uvedlo, že pošle tento týden do Volkswagenu vyšetřovací komisi, která bude mluvit s výkonnými šéfy společnosti a vyžádá si příslušné dokumenty. "Naše komise bude zkoumat, zda vozy, o nichž se hovoří, byly vyráběny a testovány podle německých a evropských předpisů," sdělil ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Podle prezidenta berlínského ekonomického institutu DIW Marcela Fratzschera skandál poškodil celou značku Made in Germany. "Kvůli skandálu hrozí u Volkswagenu i jeho dodavatelů zánik pracovních míst," citoval Fratzschera deník Bild. 

"Možná pokuta pro Volkswagen v USA je ještě ten nejmenší problém. Škody mohou utrpět i další němečtí vývozci, protože Volkswagen byl dosud vývěsním štítem pro výrobky označené Made in Germany," uvedl Fratzscher. Podle něj je nutné udělat vše pro omezení škod, aby co nejméně utrpěla pověst německých exportérů.

Pilné americké úřady

Motivace Volkswagenu nebo Škody podvádět v Evropě je ale nižší, než byla v USA. Tam zákazníci chtějí silné motory a nechtějí (zatím) slyšet o věcech, jako je přidávání močoviny ke snížení emisí.

V Evropě už si zákazníci zvykli na motory sešněrované převodovkami či řídícími jednotkami kvůli plnění emisí, smířili se i s nutností do stále většího počtu aut přidávat močovinu. Navíc americká norma týkající se naftových motorů je přísnější než ta evropská.

Volkswagen byl v USA přistižen díky píli tamních úřadů. Ty se snažily odhalit, čím to je, že mají naftové vozy VW tak výrazný rozdíl ve spotřebě v laboratorním měření a při nezávislém univerzitním testu.

Inženýři Volkswagenu byli během testů stále podezřelejší, protože nabízeli vysvětlení, která nedávala smysl. Nakonec se ukázalo, že se měřená auta dokázala přepnout do ekologického režimu, pokud zjistila, že jsou testována.

Pokud "jízda" odpovídala přesně stanovenému měřícímu cyklu, řídící jednotka upřednostnila nízké emise před vším ostatním. Pokud auto jelo jinak, upřednostnila zase například dynamiku motoru a jeho odezvu na přidání plynu - což uspokojilo řidiče, emise škodlivých látek jsou ale v takovém případě vyšší. V případě Volkswagenu až čtyřicetkrát.

Zdroj: http://byznys.ihned.cz/c1-64637410-vw-odvola-sefa-winterkorna-tvrdi-media-podvodny-software-firma-instalovala-do-11-milionu-aut

Investiční příležitosti

Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.

top