Probíhá revoluce hlasového vyhledávání

25.09.2018

V rámci inovačního cyklu často dochází k růstu v takzvaných S-křivkách, kdy je nástup myšlenky, služby či produktového řešení nejprve pomalý, ale pak dojde k prudkému zlomu a inovace v dané oblasti prudce akceleruje. Stává se tak v okamžiku, kdy všechny nevyhnutné předpoklady k rozšíření dané inovace do sebe najednou perfektně zapadnou. Přesně taková situace nastává v oblasti hlasového vyhledávání a hlasových asistentů obecně. Příkladem je Amazon Alexa, Google Home, Apple Siri nebo Microsoft Cortana. 

Právě vloni a letos dochází k rapidní adopci virtuálních hlasových asistentů a chytrých reproduktorů, jež mají v sobě integrovaný mikrofon a jsou napojeny prostřednictvím bezdrátového internetu na cloudový AI “motor”. Ten tvoří logiku systému a umožňuje mu neustále se “krmit” uživatelskými daty, podle nich se automaticky vylepšovat a tím stále inteligentněji reagovat na chování či dotazy uživatele. Pasivně nebo proaktivně užitečné informace jsou pak podávány formou hlasu či obecně zvuku.

 

Proč právě nyní dochází k rozmachu hlasových služeb? Došlo k vybudování obrovských výpočetních kapacit optimalizovaných pro cloud a AI, tedy na vzdálené ukládání dat a vylepšování systémů umělé inteligence. Zároveň chybovost rozpoznávání hlasových vstupů klesla na přijatelnou úroveň, která se vyrovná lidem, nebo je dokonce nižší. Alespoň pro určitý segment častých a dobře definovatelných dotazů je chybovost opravdu uspokojivě nízká. Současně dochází k zájmu o zabudovaný internet u spotřebičů – běžně používaná zařízení jako jsou mikrovlnné trouby nebo lednice disponují internetovým připojením a jsou napojeny na chytré softwarové aplikace či dokonce AI systém.

 

Z hlediska konkrétních čísel se například v roce 2017 objem prodaných chytrých reproduktorů oproti předchozímu roku ztrojnásobil, a to především kvůli prodejům zařízení Google Home a Amazon Echo. Dle různých průzkumů a statistik zhruba 13 až 16 procent Američanů již vlastní jeden nebo více chytrých reproduktorů. 22 procent z nich je použilo přímo k provedení online nákupu. Další používají hlasové vyhledávání například pomocí mobilních telefonů, tabletů nebo PC. Například čtvrtina hledání přes operační systém Windows 10 je již dnes děje prostřednictvím hlasu. V některých skupinách uživatelů je dnes penetrace hlasového ovládání ještě vyšší. Například zhruba 40 procent zákazníků nakupujících v online obchodě Amazon vlastní některé ze zařízení napojených na hlasový systém Amazon Alexa. Amazon a Google mají dominantní podíl v segmentu chytrých reproduktorů a dalších zařízení napojených na hlasové asistenty. Společně ovládají zhruba 90 procent trhu s tím, že Amazon jasně vede.

 

Dle odhadů analytiků by od roku 2020 více než polovina všech hledání měla být hlasová. Jaké dopady bude mít tento megatrend? Rapidní adopce hlasového vyhledávání a hlasového předčítání výsledků vyhledávání a jiných informací bude mít dalekosáhlé dopady na řadu významných oblastí ekonomické aktivity. Příkladem je dnes klasické “internetové” vyhledávání prostřednictvím vyhledávacích služeb (Google, Bing a další) a na ně napojených webových a mobilních prohlížečů internetu (Google Chrome, Microsoft Explorer a Edge, Firefox, Apple Safari a další). Nástup hlasové platformy znamená pro současné hráče nejistotu a riziko rapidní ztráty podílu na vyhledávání i možný pokles loajality zákazníků.

 

Tento megatrend dává naopak obrovskou šanci například Amazonu, který se dříve v oblasti vyhledávání specializoval “pouze” na vertikální vyhledávání v oblasti online nakupování. Nyní s rapidním nástupem jeho několika zařízení do domácnosti založených na AI systému Alexa dochází k frontálnímu útoku Amazonu na dominantní pozici Googlu (Alphabet). Vedle nesporného úspěchu Amazonu v oblasti nabízení cloudových služeb a dominance firmy v online nakupování je právě Alexa a s ní spojený potenciál hlasového vyhledávání jedním z důvodů, proč cena akcií Amazon letos vyrostla o neuvěřitelných 80 procent. Amazon má totiž mimo jiné potenciál postupně sesadit Google z trůnu krále vyhledávačů, s čímž jsou spojeny potenciálně desítky miliard dolarů zisků ročně. Google je nucen Amazon následovat v propagaci hlasového vyhledávání, aby neztratil krok, byť je pro něj hlasové vyhledávání velmi pravděpodobně méně výnosné a jde do značné míry o kanibalizaci jeho stávajících služeb.

 

S přechodem části vyhledávání na hlasové hrozí, že zisk z jednoho vyhledávacího dotazu bude nižší. Pokles ziskovosti nastal mimo jiné při přechodu části hledání z PC na mobilní zařízení. S přechodem na hlasový vstup, a zejména výstup, tedy čtení výsledků hlasovým automatem, aniž by zákazník sledoval nějakou obrazovku, hrozí riziko poklesu počtu zobrazovaných textových i obrazových reklam a také pokles atraktivnosti těchto reklamních formátů pro inzerenty. To by mohlo vést k poklesu cen inzerce a pro Google k nižším ziskům z každé zobrazené reklamy. Pokles sledování obrazovek povede také k poklesu významu webových stránek a jiných vizuálních médií. Naopak audio a jiný zvukový obsah by mohl získat na oblibě. Hlasové vyhledávání zintenzivní boj o několik předních pozic ve výsledcích vyhledávání, protože bude více ignorovat takzvaný long-tail ostatních výsledků. A možná dá kontrolu správcům AI hlasových systémů (Google, Amazon, Microsoft, Apple), aby rozhodly, které výsledky budou v hlasových výstupech prezentovány. Přirážka pro inzerenty při placení za první pozici bude obrovská. Hlasové hledání by také mohlo vést k zobrazování více lokalizovaného obsahu dle pozice zadavatele. Povede zřejmě také k určité formě zasílání hlasových reklamních či informačních zpráv uživatelům, podobně jako tomu je u emailu.


Závěrem lze dodat, že hlasové nakupování, tedy voice commerce, bude prudce se rozvíjejícím nákupním, komunikačním a marketingovým kanálem. Hlas bude jedním z hlavních způsobů zadávání dotazů i prezentace výsledků a tato změna právě probíhá raketovým tempem přímo před naším zrakem.

Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!

Zaujal Vás tento článek? Jste investor?

Nechte nám na sebe spojení, ozveme se Vám zpět.


Četl/a jsem Zásady ochrany osobních údajů a uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za podmínek v něm uvedených.