Na IPOs lze vydělat i desítky procent

19.11.2020

Ať je již ekonomický cyklus v jakékoli fázi, stále platí, že pokud mají firmy úspěšně růst a rozšiřovat své výrobní kapacity, potřebují k tomu dostatek kapitálu. Ten mohou získat různými způsoby. Jedním z těch, které se v poslední době stávají stále oblíbenější, je takzvané IPO (initial public offering). Jedná se o vydání akcií, které firma nabídne veřejnosti v zájmu svého finančního zajištění. Vstup na burzu je velkou událostí nejen pro samotnou firmu, ale i pro investory. Ti tak dostanou příležitost podílet se na úspěších firmy v podobě růstu ceny nakoupených akcií nebo podílu ze zisku ve formě dividend. I proto sem směřuje velká pozornost firmy BH Securities, která umožňuje svým klientům snadný přístup k akciovému trhu již déle než 25 let. Právě na IPO se zaměřil i Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS, v novém dílu pořadu Nad věcí, kde na toto téma vyzpovídal experty téže firmy Tomáše Matušku, vedoucího obchodního oddělení, a Lukáše Kudláčka, portfolio manažera BHS. 

K IPO přistupují jak firmy nové, tak ty s mnohaletou historií. Pro každou je však den vstupu na burzu i okamžikem pravdy. Ne vždy totiž první prodej akcií probíhá tak, jak by si firmy představovaly. Až trh totiž rozhodne, zda je o ně zájem, nebo ne. Žádné IPO by však nemělo uniknout pozornosti investorů. Klienti BHS se o těchto událostech vždy včas dozvědí od svých osobních obchodníků, a můžou se tak stát spolumajiteli firem téměř na celém světě. Výjimkou jsou snad jen některé exotické trhy a měny jako indické rupie a podobně, jak upřesňuje Tomáš Matuška. Za úspěšnými IPO, na kterých hodně investorů vydělalo, ale nemusíme chodit daleko. I v České republice uzavíráme hojnou sezónu. Největším tuzemským příběhem poslední doby je nejspíš IPO České zbrojovky a o poznání mladší společnosti Pilulka.




Pilulka štěstí


Mládí vpřed, proto i my začínáme Pilulkou. Právě její IPO se stalo jedním z nejúspěšnějších příběhů nejen letošního roku. Poptávka po jejích akciích se ukázala být až pětkrát vyšší než původní nabídka, což způsobilo nárůst ceny. Zbylí investoři tak nakupují akcie přímo na trhu. Tam se nyní prodávají za 585 Kč oproti původní ceně 424 Kč. Investoři, kteří se zúčastnili uvedení akcií na trh, tak mohli dosáhnout zhodnocení 38 % za pouhé dva týdny. Jedná se tak o fenomenální úspěch i proto, že cena akcií při úpisu se pohybovala na horní hranici upisovacího pásma.


Velké ryby v malém rybníce


Tomáš Matuška hodnotí pozitivně i působení Pražské burzy obecně, které podobným úspěchům podle něj přispívá. Zvlášť chválí zavedení trhu START, který je určen pro obchodování akcií menších inovativních českých firem. Ukazuje se, že po opatrnějších začátcích tohoto trhu se na něm stále častěji objevují úspěšné příběhy. Jednotlivé firmy pak postupně přecházejí i na hlavní trh Pražské burzy. Jako pozitivní vnímá i to, že IPO na burze START láká také stále více drobnějších investorů, což pomáhá růst mladým firmám. Dokladem je i další nedávný příběh vývojářské firmy eMan. Ta upsala akcie před necelými dvěma měsíci a svým úspěchem předznamenala i raketový start Pilulky.


Tradice přestává táhnout


Ukazuje se ale i druhá strana mince, tedy že investoři upřednostňují právě mladé a inovativní firmy před tradičnějšími a průmyslovými podniky. To se projevilo i při nedávném IPO České zbrojovky. O akcie této tradiční firmy byl spíše vlažný zájem, a to i přesto, že oproti mladším společnostem bylo upisovací pásmo spíše nízké a objem akcií byl ponížen. Svoji roli v tom podle Lukáše Kudláčka hrálo i to, že se od nákupu odklonili zahraniční obchodníci. Je možné, že svůj vliv měla i averze vůči zbrojnímu byznysu. Navíc v nedávné době vydala Česká zbrojovka větší množství dluhopisů. Mohlo se tak stát, že velcí investoři, kteří dluhopis nakoupili, již nechtěli investovat do jejích akcií z důvodu lepší diverzifikace. Oproti Pilulce byla také Česká zbrojovka více závislá na větších hráčích. Zatímco do mladých technologických firem putuje větší množství menších investic v řádu statisíců, u velkých firem jde spíše o opačný trend.


K porovnání těchto dvou IPO přidává Lukáš Kudláček ještě jeden vhled. Do určité míry podle něj lze odhadnout úspěch podle toho, jak administrátor emisi připravuje. Velkou roli při tom hraje celkový příběh. Ten byl v případě České zbrojovky příkladný. Podnik potřeboval získat kapitál pro svůj další rozvoj a zisk nových zákazníků v Americe. Na druhou stranu bylo znát, že pozornost, kterou si získala Pilulka, byla senzační. V kampani bylo použito mnoho superlativ a byl v ní cítit dynamický zájem investorů.


Od dluhopisům k akciím


Je možné, že další IPO budou přibývat. Úspěchy totiž lákají a inspirují. Ještě důležitější je podle Tomáše Matušky ale celkový trend. Tím je odliv zájmu od dluhového financování, kdy si firmy půjčují na kapitálových trzích prostředky, které pak s úrokem vrací zpět investorům. Čím dál častější je ochota firem podělit se o zisky ze svého úspěchu prostřednictvím prodaných akcií. Bez nutnosti platit dluh. To tu dlouho nebylo a tato změna je podle Tomáše Matušky jedna z nejdůležitějších informací letošního roku. S tím souhlasí i Lukáš Kudláček. Důvod vidí i ve změně ekonomického cyklu. V současnosti jsme nejspíše již za vrcholem konjunktury a averze k riziku investorům velí vyhnout se dluhopisům, u kterých je nejisté splnění závazků. Ostatně Česká republika dlouhodobě zaostávala za světem právě ve financování prostřednictvím emise akcií, což se nyní zřejmě mění.




Svět plný příležitostí


Ve světě existuje také celá řada zajímavých IPO příběhů. V poslední době například získala velkou pozornost největší fin-techová společnost světa ANT Group, která je provozovatelem elektronické peněženky AliPay. Ta na konci října pokořila rekord největšího IPO historie, který doteď držela saudská státní ropná společnost Aramco. Existuje ale i celá řada menších příběhů. Jedním z nich je společnost Palantir, která dodává zpracování velkých dat pro americké úřady i armádu. Ta vstoupila na trh velmi úspěšně. V blízké budoucnosti nás nejspíš čeká také IPO společnosti Airbnb, která díky své známosti přitáhne také hodně pozornosti. Účastnit se těchto velkých událostí je přitom snadné. Stačí kontaktovat klientské centrum BHS, kde jsou obchodníci připraveni zodpovědět všechny otázky nejen ohledně IPO a akcií. Analytický tým sleduje dění na světových trzích na denní bázi a ty nejzajímavější informace předává svým klientům. Ti se tak díky BHS mohou zapojit do světového dění a zhodnocovat své prostředky spolu s některými s nejznámějších firem jak u nás, tak ve světě.