investice.cz

Vaše investiční příležitosti

Maloobchod prochází radikální transformací

07.04.2021

Podle únorových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu poklesu maloobchodních tržeb o 3,0 procenta. Lidé kvůli pandemii téměř přišli o povánoční výprodeje v lednu a ani únor nepřinesl výrazný nárůst spotřeby domácností. Kvůli přísným restrikcím, které omezují mobilitu obyvatelstva, se snížily tržby za prodej pohonných hmot o 7,5 procenta. U nepotravinářského zboží tržby klesly o 4,6 procenta.

Nadále musely zůstat uzavřené mnohé obchody, což zákazníky nutilo více nakupovat po internetu, kde byl zaznamenán růst tržeb o 41,7 procenta. Jedná se o jeden z hlavních důsledků pandemie, který zásadně proměňuje charakter maloobchodního prodeje. Online nakupování se v průběhu koronavirové krize stalo běžné pro většinu české populace a oslovilo i seniory.

 

Na dané téma si můžete poslechnout více v podcastu:



Naopak mnozí obchodníci z kamenných prodejen, kteří dosud nespustili e-shopy, balancují na hraně přežití. O své zákazníky přišli a není jisté, že se k nim po odeznění pandemie vrátí. Lidé si totiž zvykli nakupovat po internetu, kde mohou snadno porovnávat ceny. Díky tomu mohou ušetřit, a navíc nakupovat z pohodlí domova bez rizika nákazy koronavirem.

 

Velmi špatně jsou na tom obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kteří hlásí pokles tržeb o 36,5 procenta. Ještě hůře jsou na tom obchodníci s oděvy a obuví, kterým se propadly tržby o 69,0 procenta. V době pandemie se výrazně snížila poptávka po nákupu formálních oděvů, protože neprobíhají společenské akce. V následujících měsících lze proto očekávat ohlášení bankrotu některých módních značek.


Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!

Zaujal Vás tento článek? Jste investor?

Nechte nám na sebe spojení, ozveme se Vám zpět.


Četl/a jsem Zásady ochrany osobních údajů a uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za podmínek v něm uvedených.





"Kamenné prodejny se předělávají na výdejny zboží nakupovaného po internetu. Obchodníci, kteří nereflektují trend přechodu do online prostředí, jsou vytlačováni z trhu. V přímém přenosu tak můžeme sledovat radikální transformaci maloobchodního prodeje vyvolanou pandemií koronaviru."

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS

Mohlo by vás také zajímat

Evergrande slíbila, že uhradí úroky z domácích dluhopisů splatné ve čtvrtek

23.09.2021

Hlavní divize zadlužené čínské realitní společnosti Evergrande oznámila, že včas uhradí úroky z...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

23.09.2021

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz...

Akcie čínské realitní společnosti Evergrande spadly nejníže od roku 2010

21.09.2021

Akcie čínské realitní společnosti Evergrande, která se potýká s finančními problémy, se během...

top