Tabákový průmysl si uvědomil, že jeho produkty jsou ve společnosti...
Tabákový průmysl si uvědomil, že jeho produkty jsou ve společnosti vnímány negativně. Dokonce začal narážet na problém, že zcela dominantní část společnosti v mnoha vyspělých zemích světa považuje kouření za silně negativní jev. To se začalo promítat i do celé řady statistik. Například podle Centra pro prevenci a kontrolu nemocí, které působí ve Spojených státech, se počet kouřících Američanů snížil na nejnižší úroveň od roku 1965.
Těmito skutečnostmi byly tabákové společnosti vmanévrovány do složité situace. V případě, že by trend odporu ke kouření trval příliš dlouho, hrozilo by, že tabákový průmysl postupně přijde o staré kuřáky a mezi tím nebude vychován dostatečný počet nových. To by mělo silně negativní vliv na hospodaření celého odvětví.
Odpovědí tabákových společností na vzniklou situaci byly investice do výzkumu a vývoje. Ty měly za cíl vytvořit nové produkty, které budou společensky přijatelnější a zdravotně méně rizikové. V posledních letech jsme proto svědky vývoje celé řady nových produktů od nikotinových žvýkaček až k alternativám šňupacího tabáku. Jednoznačně největší úspěch však zaznamenaly elektronické cigarety a zahřívané tabákové výrobky.
Při uvádění nových výrobků do prodeje se argumentace tabákových společností většinou snažila sdělit, že kuřákům začaly nabízet zdravější alternativy kouření. Častá přitom byla upozornění, že nechtějí vychovávat nové kuřáky. Pouze těm stávajícím nabízejí možnost, jak kouřit méně rizikovým způsobem. O skutečných motivech tabákových společností můžeme jen spekulovat, jako ekonom si však myslím, že maximalizace tržeb a zisků hrála svou roli.
Alternativní tabákové výrobky umožnily lidem, aby s kouřením snáze začali a vypěstovali si závislost na nikotinu. Nové výrobky jsou totiž méně agresivní než klasické cigarety, takže začátky kouření mohou být příjemnou společenskou událostí. Elektronické cigarety lze kouřit v místnostech, aniž by vznikal výrazný zápach. Jejich používání lze na rozdíl od klasických cigaret hůře detekovat, takže například mnoho rodičů ani netuší, že jejich děti začaly kouřit. Zahřívaný tabák je zas povolen v mnoha restauračních zařízeních, kde se normální cigarety nesmí kouřit.
Výsledkem inovací ve světě tabákových společností je rostoucí obliba kouření mezi mladými lidmi v mnoha zemích světa. Tento trend by mohl vytvořit závislost na nikotinu u významné části mladé generace, což by určitě nahrávalo zájmům tabákových společností. Na některých místech se již proto začínají objevovat úvahy o možném zákazu nových forem kouření. V San Franciscu chtějí zakázat prodej elektronických cigaret. Na Filipínách zašli ještě dál a tamní policie dostala rozkaz, aby zatkla kohokoli, kdo bude na veřejnosti kouřit elektronické cigarety.
Česká republika se zařadila mezi země, které nástupu nových alternativ kouření nedokáží vzdorovat. Například zahřívané náplně HEETS do zařízení IQOS kouří již více než čtvrt milionu Čechů. Značný úspěch zažívají i elektronické cigarety. Alarmující je například informace Národní linky pro odvykání, podle které 40 procent šestnáctiletých Čechů vyzkoušelo elektronické cigarety, přičemž 17 procent z nich je pravidelně užívá.
"Je zřejmé, že tabákový průmysl nečeká na svůj pomalý konec. Místo toho vyrazil do boje za novými zákazníky a na trhu slaví četné úspěchy. Bude proto zajímavé sledovat, jak se nové trendy v kouření vyvinou."
Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.