investice.cz /magazín
Vaše investiční příležitosti
Víc než na termíňáku

Ranní zpravodaj: Akcie ve čtvrtek rostly

29.09.2023
S&P500akcieburzanasdaqusa

Ranní zpravodaj: Zářijový pokles akciového trhu pokračoval i v úterý

27.09.2023
S&P500akcieburzanasdaq

Americká obchodní komise podala antimonopolní žalobu na Amazon

27.09.2023
akcieamazonsoudusa

Čtvrtletní zisk H&M stoupl na 4,7 miliardy SEK

27.09.2023
evropaprodejtržby

JD.Com Inc

17.07.2023

Společnost JD patří mezi největší maloobchodní online prodejce v ČLR.

O společnosti

JD.com, Inc. (dále jen „JD“) také známá pod názvy Jingdong, Joybuy, nebo 360 buy je čínská společnost dominantně zaměřená na e-commerce s centrálou v hlavním městě Čínské lidové republiky (ČLR) - Pekingu. Společnost patří mezi největší maloobchodní online prodejce v ČLR. JD je online přeprodejcem zboží a se silně rozvinutou logistickou infrastrukturou poskytuje klientům komplexní služby, jež maximalizují požitek z nakupování. Společnost nabízí širokou škálu kategorií výrobků, včetně elektroniky, domácích spotřebičů a dalších kategorií běžného zboží. Ke konci roku 2022 JD evidovala více než 45 000 dodavatelů se kterými spolupracuje a buduje silné vztahy. Spolehlivé a rychlé doručení zboží je velmi důležité, a proto společnost tyto služby z většiny poskytuje sama. Díky vysoké návštěvnosti a popularitě aplikací a webových stránek JD, společnost poskytuje marketingové služby třetím stranám za použití umělé inteligence pro efektivnější propagaci. Vstupem pro tyto algoritmy je velké množství dat, které JD v průběhu let naakumulovala a díky nímž má detailní porozumění chování čínského spotřebitele.

Kromě toho společnost tato data využívá i pro návrhy nových produktů, které jsou šité na míru poptávajícím skupinám zákazníků. Společnost investuje do špičkových technologií a umělé inteligence v oblasti doručování prostřednictvím dronů, autonomních technologií a robotů a disponuje největším systémem a infrastrukturou doručování pomocí dronů, na světě. Nedávno JD začala testovat robotické doručovací služby a doručování bez řidiče představením svého prvního autonomního nákladního vozidla. Podle slov představitelů společnosti, úspěch firmy a silné konkurenční postavení stojí na zákaznické spokojenosti, efektivitě provozu a neustálém technologickém rozvoji.

Na počátku, zakladatel společnosti Qiangdong Liu, spustil v lednu 2004 internetovou prodejní stránku a následně založil společnosti v Pekingu a Šanghaji, prostřednictvím nichž provozoval maloobchodní činnost online. Společnost se zprvu soustředila na prodej magnetových disků a postupem času začala rozšiřovat svůj sentiment o elektroniku, mobilní telefony, počítače apod. V listopadu 2006 Liu založil společnost Star Wave Investments Holdings Limited podle zákonů Britských Panenských ostrovů jako offshore holding. To vše za účelem usnadnění mezinárodního financování. Později změnil název tohoto subjektu na 360buy Jingdong Inc a v lednu 2014 byla společnost relokována na Kajmanské ostrovy jako osvobozená společnost registrovaná podle zákonů Kajmanských ostrovů a byla přejmenována na JD.com, Inc.

Následovalo založení dceřiných společnosti v Číně i mimo ni. Podle platných právních předpisů ČLR je zakázáno zahraničním subjektům vlastnit hlasovací podíl v čínských korporacích. Z tohoto důvodu je tradiční investice do akcií těchto firem nezákonná. Existuje ovšem způsob, kterým investoři úspěšně obcházejí toto pravidlo, a to již velmi dlouhou dobu. Přes tzv. ADRs (american depositary receipts) si mohou investoři i mimo ČLR nárokovat část zisků společnosti, ovšem bez jakýchkoliv hlasovacích práv. Jedna akcie depozitního certifikátu (ticker JD) odpovídá 2 podkladovým akciím 9618, obchodovaných na Hong Kongské burze.

Předmět prodeje JD

JD neustále rozšiřuje svoje portfolio nabízených produktů a přizpůsobuje se trendům v poptávce zákazníků. Mezi hlavní kategorie spadají následující produkty: domácí spotřebiče, mobilní telefony, počítače a související elektronika, nábytek, zboží do domácností, oblečení, kosmetika, automobily a související zboží, potraviny, léky a zdravotnické pomůcky apod. Mobilní aplikace se těší neutuchající popularitě a přes 90 % objednávek společnosti bylo registrováno prostřednictvím mobilních aplikací v roce 2022.

Hlavní dceřiné společnosti

JD Logistics je interně vyvinutým lídrem v oblasti technologických dodavatelských řetězců a logistiky. Společnost poskytuje plné spektrum dodavatelských a vysoce kvalitních logistických služeb za využití nejmodernějších technologií přepravy. JD v roce 2007 udělala rozhodnutí na základě něhož vybudovala celostátní fulfillmentovou infrastrukturu napříč celou ČLR. Ke konci roku 2022 se tato infrastruktura nacházela téměř ve všech krajích a okresech v ČLR a tvořila síť více než 1 500 skladů, ve kterých pracovalo na 362 170 pracovníků. Rychlá a spolehlivá dostupnost v kombinaci s gigantickou sítí skladů a zaměstnanců vytváří pozitivní zážitek pro zákazníky a zvyšuje loajalitu k firmě. JD logistics v průběhu let akvírovala několik obdobných čínských společností v oblasti logistiky, čímž se rozšířila její působnost a know-how. 

JD Health patří k největším online lékárnám v ČLR a má vlastní upsané akcie na Hong Kongské burze cenných papírů. Společnost je také průkopníkem digitalizace a transformace zdravotnictví. V posledních několika letech buduje společnost JD Health komplexní ekosystém "internet + zdravotnictví", který zákazníkům poskytuje farmaceutické a zdravotnické produkty a internetové zdravotnické služby. V roce 2022 společnost zaznamenala v průměru 300 000 interakcí za den v rámci platformy JD Health.

JD Property je platforma pro správu infrastruktury, integrovaných služeb pro vývoj moderních technologií infrastruktury, podporu JD Logistics a třetích stran. JD Industrials je poskytovatel průmyslových dodavatelských služeb. Jiangsu Five Star je lídrem v oine prodeji domácích spotřebičů a spotřební elektroniky v ČLR a je již 100% akvírovaná JD. Dada je vedoucí platforma doručování zboží na požádání, kterou využívají jak obchodníci tak i podnikatelé.

JD Industrials je poskytovatel průmyslových dodavatelských služeb. Jiangsu Five Star je lídrem v offline prodeji domácích spotřebičů a spotřební elektroniky v ČLR a je již 100% akvírovaná JD. Dada je vedoucí platforma doručování zboží na požádání, kterou využívají jak obchodníci tak i podnikatelé.

Růst odvětví e-commerce v ČLR

V posledním desetiletí se trh elektronického obchodování vyvinul z jednoduchého konceptu kamenných obchodů ve složitý nákupní ekosystém. Mnoho firem z online i oine maloobchodu přechází na vícekanálové strategie a neustále přetváří způsob nakupování online. Očekávání rychle rostou s tím, jak zákazníci objevují větší pohodlí na všech úrovních – ať už jde o přizpůsobení produktů, vyhledávání optimalizované pro mobilní zařízení, rychlé procesy pokladny nebo bezproblémové doručení. V roce 2021 vzrostl podíl spotřebitelů, kteří v předchozích 12 měsících alespoň jednou nakoupili online, na 69 % v Číně. V rozvojových zemích je trh ve fázi dynamického růstu a konkurence mezi hráči v oblasti elektronického obchodu je mimořádně vysoká a nákladově náročná. Klíčoví čínští hráči na trhu, jako jsou Alibaba Group, JD a Pinduoduo společně přispívají ke komplexnímu ekosystému elektronického obchodu v Číně a stále více pronikají na další slibné asijské trhy, jako je Indonésie či Indie. Čínská populace je technicky zdatná a orientovaná na mobilní zařízení, a čínští giganti v oblasti elektronického obchodu proto neustále posouvají své technologie kupředu.

Diverzifikují doslova do všech oblastí, které přicházejí do styku s internetovým obchodem, od plateb až po logistiku. Současný vývoj v Číně bude do značné míry určovat globální elektronický obchod příštího desetiletí. Tržby v čínském odvětví e-commerce má podle odhadů Statista market insights růst složenou meziroční mírou 12,42 % do roku 2027. Odvětví má dosáhnout hodnoty 1 487 miliard USD v letošním roce a hodnoty 2 375 miliard USD v roce 2027. Nejvíce se mají na růstu odvětví podílet segmenty elektroniky, módy a zboží jako jsou hračky, DIY a hobby.

Očekávané znovuotevření Čínské ekonomiky by mělo podpořit sektor služeb

Ke konci roku 2022 Čína radikálně zmírnila pandemické restrikce a avizovala novou politickou agendu zaměřenou na ekonomický růst. Počet nákaz COVID zákonitě vystřelil a s koncem ledna letošního roku zhruba 80 % populace Číny prodělalo tento virus. Od posledního sjezdu čínské komunistické strany v říjnu 2022 se začala tamní monetární i fiskální politika výrazně zaměřovat na podporu podnikového prostředí. Čínská ekonomika se pomalu rozjíždí a Morgan Stanley předpovídá, že letos poroste o 5,7 % a to především v důsledku vyšší spotřebitelské aktivity.

Rozjezd ale bude pravděpodobně pomalejší a vládní stimulace může pokračovat zhruba do poloviny roku, dokud ekonomický růst nezačne být soběstačný. Ovšem podle Morgan Stanley letošní růst Číny pravděpodobně povedou hlavně sektory služeb a to turistika, doprava, pohostinství a stravování, nikoliv sektor výroby či průmyslu. Proč služby? To proto, že čínské pandemické restrikce měly největší negativní vliv právě na tento sektor. V současné době se ovšem spekuluje o potenciální nové vlně nákaz virem Covid, načež ceny čínských akcií reagují poklesem. Tyto informace je ale těžké ověřit jednak z toho důvodu, že se nakažení virem Covid už přestali počítat a také z toho důvodu, že čínské vládní statistiky nelze vždy považovat za důvěryhodné.

Konkurence

Odvětví internetového maloobchodu v ČLR je velmi konkurenční, společnost čelí konkurenci ze strany online maloobchodních společností zaměřených na konkrétní kategorie výrobků a ze strany fyzických maloobchodních a velkoplošných prodejen. Mezi současné nebo potenciální konkurenty JD patří:

(i) velké e-commerce společnosti v Číně, které nabízejí širokou škálu kategorií všeobecného zboží, jako je Alibaba Group, která provozuje jedny z největších online obchodních webů v ČLR: taobao.com a tmall.com;

(ii) velcí tradiční maloobchodní prodejci v Číně, kteří se přesouvají do online maloobchodu, jako je například společnost Suning Appliance Company Limited provozující stránky suning.com.

Sektor internetového prodeje je dynamický a prochází rychlými technologickými změnami a změnami ve spotřebitelském chování. Inovace je klíčová pro udržení konkurenceschopnosti v této oblasti a hlavními faktory jsou podle JD: reputace a brand recognition, kvalita produktů a široký výběr, nízké ceny, fulfillment a zákaznický servis. Společnost se zdá být v dobré kondici z pohledu uvedených faktorů konkurenceschopnosti, ovšem v tomto dynamickém prostředí se konkurenceschopnost společností může rychle měnit. Společnosti, jež neinovují dostatečnou rychlostí v tomto odvětví nemohou uspět. JD reinvestuje naprostou většinu svých zisků zpět do podniku, čímž zvyšuje svoji konkurenceschopnost i do budoucích let.

Sezónnost

JD podléhá sezónním efektům – má nejsilnější tržby obyčejně ve 4. kvartále roku, a naopak nejslabší během čínského nového roku (1. kvartál roku). Celkově byl historicky dopad sezónnosti na JD vzhledem k rychlému růstu poměrně mírný.

Duševní vlastnictví

JD považuje ochranné známky, autorská práva, patenty, názvy domén, know-how, patentované technologie a podobné duševní vlastnictví za klíčové pro jejich úspěch. K 31. prosinci 2022 společnost v ČLR vlastnila více než 3 300 autorských práv k počítačovému softwaru týkajících se různých aspektů jejich činnosti. Dále JD drží více než 24 700 registrací ochranných známek v Číně a více než 4 700 registrací ochranných známek mimo Čínu. K 31. prosinci 2022 v JD měli přibližně 6 300 patentů udělených v Číně, více než 450 patentů udělených mimo Čínu, přibližně 18 500 patentových přihlášek v řízení v Číně a přibližně 2 200 nevyřízených patentových přihlášek mimo Čínu. Ke konci roku 2022 měli také registrováno více než 8 200 doménových jmen včetně jd.com, jdl.cn a jdhealth.com.


JD vykazuje historicky velmi zdravý růst tržeb, ovšem v posledním roce došlo k velkému zpomalení v důsledku nepříznivé makroekonomické situace a uzávěry čínské ekonomiky. Také má téměř 100 % tržeb v ČLR, tudíž uzávěra ekonomiky související s Covid-19 tuto společnost ovlivnila výrazně více než například společnost Alibaba. Alibaba se na rozdíl od JD soustředí více na velkoobchod a má také podíl tržeb za hranicemi ČLR. S expanzivní monetární politikou ČLR z konce minulého roku mnozí analytici očekávají dynamický vzestup spotřebitelské aktivity ve druhé polovině letošního roku.

Analytici agentury Bloomberg ovšem očekávají letos téměř nulový růst tržeb. Pokud začne čínská ekonomika akcelerovat později v tomto roce, mohl by růst tržeb dosáhnout středních jednotek procent a v dalších letech by se tento růst měl alespoň srovnat s růstem celého odvětví kolem 12 %. V případě příznivého vývoje ekonomiky ale očekávám ještě vyšší růst. EBITDA marže a čistá zisková marže společnosti jsou nyní poměrně nízké, a to pravděpodobně ze dvou důvodů: společnost silně investuje do expanze a inovace a snaží se vyhnout vysokým ziskům, aby je nemusela danit a také kvůli politice ČLR se chce vyhnout vyplácení dividend zahraničním subjektům, které mají podíl na firmě.

Obecný trend jde ale směrem nahoru a očekáváme, že jejich marže porostou v následujících letech. Společnost sleduje zdravý vývoj v počtu aktivních uživatelů, kdy v roce 2021 jejich počet činil necelých 570 milionů., což je více než 40 % populace ČLR. Společnost pravidelně vynakládá 3–4 % svých tržeb na marketing. Zhruba o polovinu méně investuje do výzkumu a vývoje. Co se týče nákladů společnosti, většinu tvoří náklady přímo spojené s příjmy (tzv. COGS): v minulém roce se jednalo o 133,7 mld. USD, tyto náklady přímo nevypovídají o efektivitě správy podniku. O té vypovídají provozní náklady společnosti, které v roce 2022 činily 18,9 mld. USD. Z toho 2,5 mld. USD bylo spotřebováno na výzkum a vývoj, 5,6 mld. USD na marketing, 1,6 mld. USD na obecné a administrativní náklady a 9,3 mld. USD na fulfillment. Trendově, náklady na marketing spíše stoupají, což reflektuje vyšší výdělečnost společnosti a záměr expandovat. Fulfillment se také výrazně draží, a to souvisí s expanzí logistické infrastruktury. Další obecné náklady nesledují nijak výjimečný vývoj.


Segment maloobchodu (JD Retail) je stěžejním segmentem společnosti a jako jediný je konzistentně ziskovým. Ostatní segmenty jsou snahou společnosti o expanzi, většinou zatím ztrátové. V detailnějším rozdělení, JD inkasovala minulý rok přeprodejem zboží celkem 128,6 mld. USD: 76,7 mld. USD v oblasti elektroniky a elektronických spotřebičů a 51,9 mld. USD v oblasti všeobecného zboží. Dále také měla tržby za poskytování služeb v celkové výši 26,9 mld. USD: 12,1 mld. USD za poskytnutí marketingových služeb a 14,7 mld.

USD za logistické služby. Prodej zboží v minulém roce rostl velmi pomalu: elektronika +0,5 % a všeobecné zboží + 3,6 % meziročně. Lépe na tom byly služby, kdy příjmy z marketingu rostly o 9 % a příjmy z logistických služeb rostly o 49 %. Zpomalení čínské ekonomiky se tak dotklo především prodeje zboží. Analytici odhadují slabší růst v roce 2023 pro segment maloobchodu, který má růst pouze o 1,4 %, segment logistiky má růst výrazně a to o 18,1 %, nové podniky by měly klesat o -18,4 % a tržby Dada vzrůst o 45,9 %. Celkem jsou tedy analytici Bloombergu skeptičtí ohledně růstu v oblasti prodeje zboží, ale jsou optimističtí v oblasti služeb.


Tabulka výše zobrazuje vývoj provozních zisků v jednotlivých segmentech společnosti JD. JD maloobchod ačkoli nezaznamenal velký růst v tržbách minulý rok (pouze 3 %) ale zaznamenal výrazný růst v provozním zisku o 26 %. To ukazuje, že společnosti se daří zvyšovat efektivitu v daném segmentu. JD logistika se již pomalu dostává do zisku a v letech 2020 a 2022 byly provozní zisky kladné. Segment nových podniků (především JD Property, Jingxi a zahraniční společnosti) se zatím dostává do větších ztrát. Dada, místní platforma pro doručování a maloobchodní prodej na vyžádání v Číně je novým segmentem a zatím je lehce prodělečným.

Velká peněžní zásoba

Společnost se nachází ve velmi pohodlné finanční pozici vzhledem k velké peněžní zásobě, díky níž jí nehrozí bankrot a nemusí si půjčovat za nevýhodných podmínek. Na konci přechozího roku společnost vykazovala 32,8 miliard USD v peněžních prostředcích a jejich ekvivalentech, což je více než čtyřnásobek oproti celkové hodnotě dluhu. Možná vysvětlení za tímto naakumulovaným množstvím peněz jsou následující: volatilita globálních trhů, obavy z makroekonomického vývoje, nebo anorganický růst akvizicemi. Úrokové náklady jsou nízké a pohybují se kolem 4 %.