Lidé začínají utrácet. Nákupy se přesouvají na internet

08.07.2020

Podle květnových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu růstu maloobchodních tržeb o 2,0 procenta. Nejvíce rostly tržby v segmentu nepotravinářského zboží, kde došlo ke zvýšení o 6,1 procenta. Lidé pravděpodobně realizovali odloženou spotřebu z předchozích měsíců, kdy byly zavřené některé obchody. Naopak u pohonných hmot klesly tržby o 9,4 procenta, což bylo způsobeno meziročním poklesem cen pohonných hmot i omezením přepravy.

Bez očištění dat o kalendářní vlivy dopadly statistiky maloobchodních tržeb výrazně hůře, protože v květnu 2020 bylo o dva pracovní dny méně než v květnu 2019. Neočištěné statistiky hovoří o meziročním snížení maloobchodních tržeb o 0,7 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily pouze o 2,6 procenta a tržby za pohonné hmoty se snížily dokonce o 11,8 procenta.


Na dané téma si můžete poslechnout více v podcastu:


 

Nejvyšší zájem přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 33,6 procenta. Ve specializovaných prodejnách se zvýšily nákupy sortimentu pro domácnost. Naopak pokles tržeb zaznamenaly prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím. Výrazný propad tržeb utrpěly i prodejny s oděvy a obuví.

 

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně snížily o 32,6 procenta. Neočištěné tržby klesly dokonce o 36,8 procenta. Jasně se ukazuje, že automobilky nemají problémy pouze ve výrobě, kde kvůli pandemii hlásí obří propady. Lidé odkládají dražší nákupy, což omezuje prodeje vozidel. Klíčovým problémem automobilek se proto stává odbyt jejich nových výrobků.


Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!

Zaujal Vás tento článek? Jste investor?

Nechte nám na sebe spojení, ozveme se Vám zpět.


Četl/a jsem Zásady ochrany osobních údajů a uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za podmínek v něm uvedených.



"Nákupy přes internet a zásilkové služby umožňují zákazníkům jednoduše srovnávat ceny mezi obchody. Nakupovat lze z pohodlí domova, bez kontaktu s jinými lidmi a bez front. Díky těmto výhodám se online nakupování stávalo stále populárnější již před propuknutím pandemie. V průběhu koronavirové krize byl trend přesunu nákupů do virtuálního světa posílen a pravděpodobně zůstane jedním z nejviditelnějších důsledků pandemie."

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS

Mohlo by vás také zajímat

Tržby Amazonu stouply o 37 procent

30.10.2020

Tržby internetového prodejce Amazon stouply ve třetím čtvrtletí o 37 procent na...

Zisk Applu klesl. Prodalo se málo iPhonů

30.10.2020

Čistý zisk americké technologické společnosti Apple ve čtvrtém finančním čtvrtletí klesl o více...

Čistý zisk Monety klesl o 38 procent

30.10.2020

Čistý zisk skupiny Moneta Money Bank za tři čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o 37,6 procenta...

BHS
Získejte náskok ve světě investic
Děkujeme za Váš zájem. Zajímavé novinky ze světa investic Vám dorazí na email.
Do té doby můžete informace získávat třeba sledováním našeho magazínu.

Četl/a jsem Zásady ochrany osobních údajů a uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za podmínek v něm uvedených.

Ozvěte se
+420 255 710 710 +420 255 710 710