investice.cz

Vaše investiční příležitosti

Concorde na silnici

19.03.2021

Historie technologického pokroku je dlážděna velkými myšlenkami. Stejně tomu bylo na konci 60. let, kdy francouzské a britské inženýry spojila jedna vize – postavit stroj, který dokáže přepravit cestující z Londýna či Paříže do New Yorku pod 4 hodiny. A tento záměr přinesl své plody v podobě asi nejkrásnějšího, nejluxusnějšího a nejrychlejšího dopravního letadla historie – Concordu. I když tento letoun můžeme dnes obdivovat už jen v muzeu, jeho odkaz žije dál. Představuje touhu po dokonalosti v kombinaci technologie, designu a luxusu. A ztělesněním této myšlenky se stal unikátní Aston Martin DBS Superleggera Concorde Edition. Vůz, který na světě existuje v pouhých deseti exemplářích, je inspirován právě Concordem a byl vyroben k příležitosti 50. výročí jeho prvního letu. Je nám velkou ctí, že jeden z těchto úžasných Astonů je i v České republice. Jeho majiteli se stali investoři fondu BHS Classic Engine Cars.

Na Londýnském letišti Heathrow dne 26. listopadu 2003 dochází k historickému milníku. Oslava designu a konstruktérství, poslední letadlo Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, vzlétá na svou poslední cestu do leteckého muzea v anglickém Filtonu. Jedinečné letadlo, které dosud drží mnoho rekordů, tak po 27 letech ukončilo jednu éru. Na jejím začátku byl unikátní projekt podpořený francouzskou a britskou vládou, který se stal symbolem usmíření a spolupráce těchto dvou národů.


Rychlejší než zvuk

Letadla Concorde byla kromě designu a luxusu na palubě známá i tím, že v letu dokázala překonat rychlost zvuku, a to dokonce dvojnásobně. Díky tomu létala přes oceán více než dvakrát rychleji než standardní linkové spoje. Zejména start letadla a požitek z jeho rychlosti a pohodlí na jeho palubě byl pro mnohé cestující životní zážitek. Tomu také odpovídaly ceny letenek. I přesto, že dosahovaly velmi vysokých částek a lety byly vždy naplněné, provoz letadel nikdy nedokázal zaplatit obří náklady na technologický vývoj. Doopravdy Concordům však zlomila vaz nehoda, která jedno z letadel potkala v roce 2000. Poté co v jejím důsledku na palubě zemřelo všech 113 cestujících, byl provoz letounů dočasně přerušen. Přestože vyšetřování prokázalo, že katastrofu nezpůsobila konstrukční vada letadla, ale překážka na startovací dráze, záběry hořícího Concordu již v myslích lidí zůstaly. Zájem o lety opadl a nakonec byly zrušeny úplně. Dodnes jsou Concordy považovány za nepřekonaný vrchol v dopravním letectví. Staly se jedním z milníků v dějinách. Odkazem toho, čeho jsme jako lidé schopni dosáhnout v touze po prvotřídním designu, technologii a luxusu.


Pocta legendě

A právě takové spojení stálo i u zrodu vozu Aston Martin DBS Superleggera Concorde Edition, vyrobeného k příležitosti 50. výročí prvního nadzvukového letu Concordu a k oslavě sta let společnosti British Airways. Srdcem auta je dvanáctiválcový motor o objemu 5,7 l s dvojitým přeplňováním a neskutečným výkonem 715 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 vteřiny a maximální rychlost 340 km/h dává zažít pocity srovnatelné snad jen právě se startujícím Concordem. Odkazů na legendární letadlo zde najdeme celou řadu. Na první pohled si lze všimnout ikonické trikolory na spodní straně nárazníků, umně vyvedeného Concordu v letu na jejich přední straně nebo karbonové střechy se siluetou letadla. Najdeme zde i další drobnější detaily, které svědčí o dotaženosti celého konceptu. Například pádla řazení jsou vyrobena z originálních lopatek turbíny letadla a v prazích jsou ukryté originální imatrikulační značky – tedy něco jako SPZ letadla, kterými se piloti ohlašovali řídící věži.




Unikátní investice

Je zřejmé, že sběratelská hodnota těchto aut je obrovská. Díky jejich výjimečnosti a limitované edici pouhých deseti strojů na světě bude jejich cena v budoucnu nejspíše dále stoupat. To si samozřejmě uvědomují i manažeři fondu kvalifikovaných investorů BHS Engine Classic Cars, kterým se podařilo vyjednat nákup jednoho z nich. Tento vzácný Aston se tak stal jedním z klenotů ve  sbírce fondu. A je v dobré společnosti. Fond se totiž specializuje právě na vzácné a raritní vozy. Příkladem může být Fiat 131 Abarth, vítězný vůz mistrovství světa v roce 1977, nebo Ferrari California, vyrobené k 70. výročí založení automobilky, jež je svým provedením jediné na světě. Investoři fondu, kteří jsou zároveň společnými majiteli těchto vozů, se tak těší z jejich krásy i ze zhodnocení finančních prostředků, které členství přináší. Když je vhodná doba a podmínky, fond auta totiž opět prodává se ziskem. To se již povedlo například s BMW 850 CSI, které fond prodal s 85% výnosem pouhý půlrok od akvizice. Vzhledem k množství unikátních vozidel vykazuje fond nízké riziko investice do aktiv s historicky prověřeným růstem. Dosahuje tak zajímavého výnosu pro investory – akcionáře fondu, vysoko nad úrovní bankovních depozit. Skupina investorů, která je aktuálně otevřená i novým členům, se pravidelně schází ve společnosti svých investičních vozů a vzhledem ke sdílené lásce k autům a vůni benzínu je často pojí i přátelství.




Formulář odeslán!

Děkujeme za vyplnění kontaktního formuláře!

Zařaďte radost do portfolia právě teď!

Dejte nám na sebe spojení a užijte si náš osobní přístup.


Četl/a jsem Zásady ochrany osobních údajů a uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za podmínek v něm uvedených.


Mohlo by vás také zajímat

Americká banka Morgan Stanley za čtvrtletí zvýšila čistý zisk o 150 procent

16.04.2021

Americká investiční banka Morgan Stanley v prvním čtvrtletí zvýšila čistý zisk o...

ČNB souhlasila se zvýšením podílu PPF v Monetě na 28,36 procenta

16.04.2021

Tanemo ze skupiny PPF obdrželo souhlas České národní banky ke zvýšení svého...

Ceny pohonných hmot dělají řidičům vrásky na čele

15.04.2021

Ceny pohonných hmot se začínají měnit již jen v řádu haléřů za týden, což...

top