Největší E-commerce světa
Amazon.com si všichni zajisté spojí s jedním z nejbohatších mužů světa, Jeffem Bezosem. Ten dodnes drží kolem patnácti procent akcií společnosti, která patří mezi nejhodnotnější firmy dneška. Amazon začal jako online prodejce knih, ale své portfolio postupně rozšiřoval o celou dlouhou řadu produktových kategorií a stal se tak světově největším obchodem „se vším“. Kromě e-commerce provozuje firma vlastní cloudové řešení, otevírá kamenné prodejny a vydělává i na reklamě. V roce 2021 tak dosáhla obratu 469 miliard dolarů při čistém zisku 33 miliard. Společnost má na celém světě neuvěřitelných 1 600 000 zaměstnanců.
Historie společnosti Amazon
Původním plánem Bezose byl již zmíněny prodej knih na internetu. V elektronickém knihkupectví viděl potenciál v nízké konkurenci kombinované s prakticky nevyčerpatelným množstvím knižních titulů. Tak v roce 1994 začal příběh jedné z největších firem světa. V garáži rodinného domku a kapitálem půjčeným od rodičů. Původní název společnosti byl “Cadabra.com” a měl představovat odvozeninu od známého zaklínadla. Dnešní pojmenování vzniklo dle vzoru řeky Amazonky v Brazílii, které Bezos zvolil takticky. Počáteční písmeno “A” mu totiž zaručovalo jedno z prvních míst v abecedních internetových seznamech. Firmě se dařilo rychle růst, a proto se v roce 1997 rozhodla vstoupit burzu NASDAQ, kde se její akcie obchodují pod zkratkou AMZN.
V průběhu 90. let investovala firma pod vedením Jeffa Bezose do mnoha internetových startupů. Prudký propad akcií internetových firem na začátku milénia, známý jako dot-com bublina, poznamenal Amazon obzvlášť těžce. Na rozdíl od většiny konkurence se mu však podařilo tuto dobu přečkat a adaptovat se. Společnost se změnila z obchodu na poskytovatele obchodní platformy a dařilo se jí rychle růst. Hlavní zásadou se stala „posedlost zákazníkem“ a odvaha zkoušet nové věci. Jednou z těchto úspěšných novinek se stalo uvedení čtečky knih Kindle z roku 2007. Ne všem projektům se však dařilo. Propadákem se například stal pokus o vývoj vlastního mobilního telefonu z roku 2014. Obrovský úspěch naopak znamenal vývoj vlastního cloudového systému AWS. Podobně, jako většinu firem i Amazonem otřásla vlna Covidu v roce 2020. Pro e-commerce však šlo o pozitivní impulz, který přinesl ještě větší příklon spotřebitelů k online službám.
Akcie Amazon
Akcie Aamazon si od svého vzniku v roce 1997 prošly bouřlivou historií. Po dramatickém pádu internetových firem se mu podařilo postavit novou strategii, která přinesla nebývalý úspěch. Jeho byznysový model totiž dokonale využívá výhody plynoucí z rozsahu nabídky a množství zákazníků. Firma k sobě láká prodejce třetích stran, kteří využívají její propracovanou platformu. Čím více se jich přidá, tím pestřejší je i nabídka Amazonu. To láká čím dál více nových koncových zákazníků, kteří se učí opakovaně využívat obchod pro celou řadu produktů. Čím více lidí si zvykne na Amazonu nakupovat, tím je jeho platforma zase lákavější pro další partnery. Tím se spirála neustále roztáčí. Proto je pro Amazon klíčové držet si co nejpříjemnější servis a uživatelské prostředí, díky kterému udržuje miliony věrných zákazníků.
I to je důvod proč v posledních letech firma tolik investuje do kvality služeb a obsahu pro své předplatitele v rámci programu Amazon Prime. Ten je propojen se streamovací službou, která nabízí i vlastní produkci seriálů a filmů. Prodej zboží je sice základ byznysu Amazonu, ale díky tlaku na co nejnižší ceny zde firma nedosahuje příliš vysokého profitu. Ten naopak dohání svým široce přijímaným cloudovým systémem, který firmě přináší přes 60 miliard obratu ročně. Vyšší ziskovost mají také služby a prodeje třetích stran. Největší meziroční nárůsty v posledních letech má firma v předplatném a ziscích z reklamy.
Zdá se tak, že Amazonu se podařilo vytvořit obchodní model, se kterým postupně dobývá svět. S jeho obratem roste i cena akcií a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl v budoucnu zásadně měnit.
Zaujala vás tato akcie a zajímá vás více o možnostech investování? Stačí zde zanechat kontakt a váš vzkaz. Jeden z našich odborníků se vám brzy ozve, vše vysvětlí a provede vás celou cestou za rozšířením vašeho portfolia.
Chcete investovat do budoucnosti? Obchodujte s akciemi společnosti Virgin Galactic, která se zabývá vesmírnou turistikou.
Lídr digitálních plateb
Kontroverzní průkopník elektromobility
Gigant zábavy i elektroniky
Farmakologický inovátor
Hegemon softwarové revoluce
Americký technologický konglomerát
Boeing - symbol amerického letectví
Nejhodnotnější firma světa
Největší E-commerce světa
Vyzyvatel křemíkového trůnu
Jestli jste již načerpali dost informací, přišel čas zamyslet se, jak je využít. Pokud máte chuť zapojit se do světa investic, stačí si vybrat svou příležitost.